» اخبار استارتاپی » خرید و فروش آنلاین خودرو در پلتفرم‌ها عملیاتی شد
اخبار استارتاپی

خرید و فروش آنلاین خودرو در پلتفرم‌ها عملیاتی شد

مهر 5, 1403 30

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، امین کلاهدوزان، رئیس این مرکز، از آغاز حضور سکوهای تجارت الکترونیکی در بازار معاملات برخط و الکترونیکی خودرو خبر داد. وی در نشست خبری رونمایی از دستاوردهای مرکز، اعلام کرد که این طرح به‌عنوان بخشی از دومین بازار بزرگ کشور، پس از تلاش بیش از یک‌ساله دستگاه‌های مرتبط در معاملات خودرو، به مرحله اجرا رسیده است.

او اعلام کرد که سال گذشته پلتفرم‌ها تنها امکان استعلام‌های آنلاین خودرو را داشتند، اما اکنون امکان عقد قراردادهای الکترونیکی نیز در بستر این پلتفرم‌ها فراهم شده است.

تحقق وعده معاملات برخط خودرو

کلاهدوزان با اشاره به شروع این طرح در سال ۱۴۰۲، افزود: “در همان سال، کارگروه‌های وزارت صمت، فراجا، معاونت راهبردی قوه قضائیه و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با پیگیری‌های کمیسیون اصل نود مجلس، موفق به اجرای فاز اول این طرح شدند که شامل استعلام‌های خودرویی برخط توسط سکوها بود.”

وی ادامه داد که تاکنون ۹ شرکت خصوصی برای حضور در این طرح تقاضا داده‌اند و دو شرکت تست‌های اولیه خود را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند. در این نشست خبری، از دو پلتفرم منتخب رونمایی شد و سایر سکوهای تایید شده نیز پس از طی مراحل اداری معرفی خواهند شد.

انتخاب آزادانه کاربران

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تأکید کرد که استفاده از خدمات این سکوها کاملاً اختیاری است و کاربران می‌توانند بین استفاده از این پلتفرم‌ها یا روش‌های سنتی و قبلی برای انجام معاملات خودرو، انتخاب داشته باشند. همچنین، فعالیت این سکوها انحصاری نیست و شرکت‌های دیگری که متقاضی هستند نیز می‌توانند وارد این حوزه شوند.

امنیت در معاملات پلتفرمی

کلاهدوزان به نحوه کارکرد این سامانه‌ها اشاره کرد و توضیح داد که این سکوها پس از احراز هویت خریدار و فروشنده و  مجاز بودن معامله از سوی طرفین، اجازه استعلام مشخصات خودرو را از مالک دریافت نموده و در اختیار خریدار قرار می‌دهد. وی افزود: “بر اساس توافق، طرفین شرایط قرارداد را در قالب یک قولنامه الکترونیکی تهیه و با امضای الکترونیکی آن را امضا می‌نمایند.

پایان معامله با دریافت کد فراجا

کلاهدوزان در پایان خاطرنشان کرد که پس از دریافت کد معامله از فراجا و مراجعه به مراکز تعویض پلاک، مراحل نهایی معامله به‌صورت رسمی به اتمام رسیده و وضعیت خودرو توسط خریدار جدید قابل انتقال خواهد بود.

کلاهدوزان توضیح داد که این پلتفرم‌ها پس از احراز هویت خریدار و فروشنده و  مجاز بودن معامله از سوی طرفین، اجازه استعلام مشخصات خودرو را از مالک دریافت نموده و در اختیار خریدار قرار می‌دهند. سپس طرفین قرارداد را به‌صورت الکترونیکی تنظیم و امضا می‌کنند. او افزود: با دریافت کد معامله از فراجا و مراجعه به مراکز تعویض پلاک، مراحل نهایی تکمیل و خودرو به خریدار منتقل می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×