آخرین اخبار
» آموزش » راه اندازی استارتاپ » آشنایی با ویژگی های کلیدی استارتاپ
راه اندازی استارتاپ

آشنایی با ویژگی های کلیدی استارتاپ

اسفند 27, 1401 110

استارتاپ‌ها برای اینکه به موفقیت برسند باید شاخصه‌هایی را در خود ایجاد و تقویت کنند. اگر چه مسیر واحدی برای موفقیت استارتاپ وجود ندارد، اما برخی از ویژگی های کلیدی استارتاپ آیندۀ روشن و واضح‌شان را نشان می‌دهد. در ادامه لیستی از صفات استارتاپ‌های موفق را بررسی می‌کنیم:

لیستی از ویژگی های کلیدی استارتاپ

به‌طور معمول استارتاپ‌ها را اینگونه تصور می‌کنیم:

“شرکت‌هایی که دارای محیطی خلاقانه هستند و جوانانی که هودی پوشیده‌اند با آخرین تکنولوژی‌های ارتباطی و یک فنجان قهوه در آن به فعالیت می‌پردازند.”

این تصویر انتزاعی از استارتاپ‌ها شاید تا حدودی درست باشد و ساختار چنین شرکت‌هایی با دیگر صنایع متفاوت باشد، اما ویژگی های کلیدی استارتاپ که آن را متمایز از کسب و کارهای دیگر می‌کند، تفاوت‌های اساسی با این تصویر دارند. این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

ریسک‌پذیری بالا

از ویژگی های کلیدی استارتاپ و بنیان‌گذاران آن نترس بودن است. فعالیت‌های استارتاپی دارای ریسک بالایی هستند ولی کارآفرینان برای استفاده از فرصت‌های بکر و ناشناخته شجاعانه عمل می‌کنند. برای ورود به فضاهای ناشناخته و پر از ابهام، اگر کارآفرینان استارتاپی شجاعت و هوشمندی لازم را نداشته باشند به موفقیت نخواهند رسید.

تمرکز

تمرکز (Focus) ویژگی هر استارتاپ موفقی است. تمرکز مفهومی است که دامنه گسترده‌ای از مسائل را در بر می‌گیرد. تشخیص مسائل کلیدی در استارتاپ و اولویت‌بندی آن‌ها موجب می‌شود تا بنیانگذاران بر روی اهداف کلیدی خود متمرکز بمانند.

ماتریس SWOT یک تکنیک مهم برای ارزیابی عملکرد، رقابت، ریسک و ظرفیت‌های یک کسب و کار است. این ماتریس به مدیران کمک می‌کند تا بخش‌های مختلف استارتاپ را به سمت اهداف هدایت کنند و از استراتژی‌های مشخصی برای دستیابی به موفقیت استفاده کنند.

توجه به مشتری

در بین ویژگی های کلیدی استارتاپ، توجه به مشتری نقطه تمایز کسب و کارهای موفق با شکست خورده است. استارتاپ‌های موفق از لحظه اول پیدایش تا تمامی مراحل رشد و توسعه، تمرکز خود را بر روی مشتری می‌گذارند.آن‌ها متوجه شده‌اند که موفقیت‌شان به‌طور مستقیم به میزان رضایت مشتریان بستگی دارد.

بنابراین در ایده‌پردازی، نمونه‌سازی محصولات، توسعه خدمات و.. به نظر و بازخورد مشتری توجه ویژه‌ای دارند. چنین استارتاپهایی از همان شروع کارشان به ارتباط با مشتریان توجه دارند و با ایجاد واحدهای پشتیبانی از مشتریان و روابط عمومی سعی می‌کنند تا از شرایط مشتری و مشکلات اطلاع پیدا کنند.

ویژگی استارتاپ موفق این است که خود را وقف مشتریان می‌کنند. آنها مطمئن هستند که محبت و کمک‌شان به مشتریان در نهایت نتیجه‌بخش خواهد بود.

متعهد به رشد

چالش‌های پیش روی استارتاپ‌ها متنوع بوده و باید به‌صورت مستمر به دنبال حل و فصل مشکلات باشند. از ویژگی های کلیدی استارتاپ موفق این است که آن‌ها هیچ‌گاه و تحت هیچ شرایطی پایداری خود را از دست نمی‌دهند و همیشه به دنبال رشد هستند.

آن‌ها می‌دانند که توقف و برگشت به عقب به منزله شکست و نابودی خواهد بود. بنابراین با تمامی قدرت حرکت رو به جلوی خود را ادامه داده و با سرعت به انطباق شرایط خود با واقعیات می‌پردازند.

چابکی و انعطاف‌پذیری

چابکی (Agile) از شاخصه‌های کلیدی استارتاپ‌هاست که آن‌ها را متمایز از دیگر کسب و کارها می‌کند. آن‌ها با نمونه‌سازی، محصول یا خدمات را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند و با بازخوردهایی که می‌گیرند از اشتباهات خود درس گرفته و محصولات یا خدمات را بهبود می‌دهند. چرخۀ متوالی از بهبودها که توسط آن‌ها ایجاد می‌شود، در نهایت به مشتری‌مداری منتهی می‌شود.

انعطاف‌پذیری در کنار چابکی، تیم‌های استارتاپی را قدرتمند می‌سازد و به آن‌ها امکان استفاده از کوچکترین فرصت‌ها را می‌دهد.

رهبری بازار

از ویژگی های کلیدی استارتاپ و کارآفرینان خلاق این است که در تمامی مراحل بازی از دیگران جلوتر هستند. آن‌ها با بازارشناسی به سراغ بازارسازی برای محصولات یا خدماتی می‌روند که هنوز وجود خارجی ندارند. شناخت فناوری‌های آینده موجب می‌شود تا استارتاپ‌ها بدانند مشتریان به‌زودی به چه چیزهایی نیاز دارند و با نوآوری مستمر به رهبری بلامنازع در بازار تبدیل می‌شوند.

سرعت کافی با کمک برنامه‌ریزی استراتژیک

از ویژگی های کلیدی استارتاپ، سرعت بالای آن است. استارتاپ‌ها از مرحله ایده‌پردازی، ساخت نمونه اولیه (Prototype)، عرضه محصول کمینه (MVP) و تجاری‌سازی محصولات یا خدمات؛ کمتر از یک ماه فرصت نیاز دارند. این سرعت بالا موجب می‌شود تا رقبا یا شرکت‌هایی با ساختارهای طویل، امکان رقابت را از دست داده و به مرور از بازار خارج شوند.

ویژگی کلیدی استارتاپ‌های موفق این است که می‌دانند زمانی برای هدر دادن ندارند ولی بدون برنامه وارد فضای کاری نمی‌شود. داشتن یک طرح کسب و کاری (Business Plan) کمک می‌کند تا برنامه‌ریزی استراتژیکی برای مقابله با چالش‌ها را در اختیار داشته باشند و هدفمند بازی رقابت را به‌نفع خود به پایان رسانده و ایده‌شان را به جلو ببرند.

تیم، تیم و بازهم تیم!

از ویژگی های کلیدی استارتاپ‌ صحبت کنیم و چیزی درباره تیم و کار تیمی (Team Work) نگویم؟! مگر استارتاپی را پیدا می‌کنیم که بدون تیم قدرتمند به موفقیت رسیده باشد. یک تیم حرفه‌ای که در آن ستارگان تخصصی در زمینه مسائل فنی و مهارت‌های نرم در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند، بر هر چالشی غلبه خواهند کرد و موفقیت‌ها را یک‌به‌یک برای استارتاپ به‌دست می‌آورند.

یک تیم موفق، یک رهبر خوب دارد. رهبری که به خوبی صحبت می‌کند، به مدیریت فرایندها می‌پردازد، به نیروهای ماهر تیم جهت‌دهی می‌کند، ارزش‌ها را با آن‌ها به اشتراک می‌گذارد، به رشد فردی آن‌ها به اندازه رشد استارتاپ اهمیت می‌دهد و..

هوشمندانه کار کردن

فعالین استارتاپی به سخت‌کوشی معروف هستند، اما ویژگی کلیدی که به کمک استارتاپ خواهد آمد، هوشمندانه کار کردن است. نیروهای انسانی فعال در یک استارتاپ باید سازنده و کارآمد باشند. آن‌ها همۀ تلاش خود را انجام می‌دهند و سعی می‌کنند با ایجاد تعادل بین کار و زندگی، بهترین بهره‌وری را برای استارتاپ داشته باشند.

مسئولیت‌پذیری

در بین ویژگی های کلیدی استارتاپ، مسئولیت‌پذیری پر رنگ و با اهمیت است. استارتاپ تنها محصول یا خدمتی نمی‌سازد که به درآمدزایی برسد. بلکه آن‌ها تلاش دارند تا دغدغه مشتریان را در یک زمینه خاص برطرف کنند.

بنابراین محصولات آن‌ها علاوه‌بر سودمندی باید موجب آسایش و آرامش مخاطبان شود. استارتاپ‌ها در قبال تمامی محصولات و خدمات احساس مسئولیت می‌کنند و به‌صورت مستمر برای بهبود عملکرد آن‌ها تلاش می‌کنند.

چشم‌انداز مشخص

استارتاپ‌های موفق به‌سادگی نظر مساعد سرمایه‌گذاران را جلب می‌کنند و در چندین مرحله به جذب سرمایه (Fund) می‌پردازند. چرا؟!
پاسخ به این سوال ساده است، زیرا آن‌ها چشم‌اندازهای مشخص را به بخشی از ویژگی های کلیدی استارتاپ خود تبدیل کرده‌اند. این چشم‌انداز سیگنال مثبتی را به سرمایه‌گذار می‌دهد که استارتاپ برنامه مشخصی دارد و می‌داند که برای رسیدن به اهداف خود باید چه اقداماتی را انجام دهد.

شبکه‌سازی

در نهایت یک استارتاپ موفق، تعاملات قدرتمندی را با جوامع صنفی، سایر استارتاپ‌ها و فعالان تجاری می‌سازد. شبکه‌سازی از ویژگی های کلیدی استارتاپ است که این فرصت را می‌دهد تا بسیاری از نیازهای کس و کار از داخل شبکه ایجاد شده به‌دست آید.

سخن پایانی

هر استارتاپی دارای خصوصیاتی است. نوآوری، استفاده از فناوری، مقیاس‌پذیری، رشد سریع، عمر کم و ریسک‌پذیری از خصیصه‌هایی هستند که استارتاپ‌ها را مشخص می‌کنند. اما ویژگی های کلیدی استارتاپ که آن را متمایز از کسب و کارهای معمولی می‌کند، موجب چابکی و انعطاف‌پذیری آن‌ها برای حضور قدرتمند در بازارهای رقابتی می‌شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×