آخرین اخبار
» اخبار استارتاپی » آیا همراه اول سهامدار عمده دیجیکالا میشود؟
اخبار استارتاپی

آیا همراه اول سهامدار عمده دیجیکالا میشود؟

فروردین 27, 1403 20

امروز خبری منتشر شد مبنی بر این موضوع که همراه اول به کمک بازوی سرمایه‌گذاری خود یعنی حرکت اول، سهام سرآوا در دیجیکالا و سهام بنیانگذاران آن را خریداری کرده است. پس از چند ساعت حمید محمدی، هم‌بنیانگذار دیجیکالا اعلام کرد که در حال مذاکره برای فروش سهام دیجیکالا با چند سرمایه‌گذار هستند که یکی از آنها نیز حرکت اول است؛ اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌اند. 

امروز خبری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه همراه اول سهامدار اصلی دیجیکالا می‌شود. در این خبر عنوان شده بود که همراه اول توانست سهام سهامدران دیجیکالا از جمله سرآوا را بخرد و سهام اکثریت غول اقتصاد دیجیتال را از آن خود کند.

حمید محمدی، هم‌بنیان‌گذار دیجی‌کالا، در واکنش به این خبر در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس «توییتر سابق»، اعلام کرد که مذاکراتی با سرمایه‌گذاران مختلف از جمله شرکت حرکت اول، بازوی سرمایه‌گذاری همراه اول، برای جذب سرمایه به دیجی کالا انجام شده است. اما وی تأکید کرد که هنوز هیچ کدام از این مذاکرات به نتیجه قطعی نرسیده و در صورت نهایی شدن، اخبار آن به اطلاع عموم خواهد رسید.

آیا بنیانگذاران دیجیکالا از جدول سهامداری خارج می‌شوند؟

شنیده‌ها حاکی از آن است که سعید و حمید محمدی با ۳۲.۳۶ درصد سهام، در صورت نهایی شدن این خرید، از جدول سهامداری دیجیکالا خارج خواهند شد. در اینصورت حرکت اول با خرید تمام سهام بنیانگذاران و سهام سرآوا (۲۵.۰۳ درصد)، با مجموع 57.39 درصد، سهامدار عمده دیجیکالا خواهد شد.

پس از خروج بنیانگذاران تپسی از جدول سهامداری آن شرکت، خروج بنیانگذارن دیجیکالا را می‌توان دومین اگزیت موفق بنیانگذاران از جدول سهامداری شرکت خود در نظر گرفت.

سومین خروج سرآوا از جدول سهامداری استارتاپ‌های پورتفوی خود

در صورت نهایی شدن و تحقق این خرید و فروش سهام، دیجیکالا سومین شرکتی است که سرآوا از جدول سهامداری آن خارج شده است. پیشتر سرآوا خبر خروج خود را از استارتاپ‌های جاجیگا و نوار نیز اعلام کرده بود.

مسیر چهار ساله‌ی دیجیکالا در عرضه عمومی سهام شکست خورده است!

دیجیکالا به مدت بیش از چهار سال تلاش می‌کند تا سهام خود را در سازمان فرابورس عرضه کند اما این مسیر پرچالش تا به امروز برای آن‌ها نتیجه بخش نبوده است. اگر خبر خروج بنیانگذاران دیجیکالا صحت داشته باشد، به نظر می‌رسد برادران محمدی این راه را جایگزین مسیر قبلی خود قرار داده‌اند.

سال گذشته بنیانگذارن دیجیکالا با انتخاب مسعود طباطبایی به عنوان مدیرعامل، ساختار مدیریتی این شرکت را دستخوش تغییرات کردند و خود مدیریت هلدینگ دیجی‌کالا را به دست گرفتند.

ساختار سهامداری دیجیکالا اکنون به چه شکل است؟

ساختار سهام‌داری گروه تجارت الکترونیک دیجی‌کالا به‌عنوان مالک صد در صدی دیجی‌کالا (نوآوران فن‌آوازه) اکنون به این ترتیب است:

  • ۳۲/۳۶ درصد از سهام دیجی‌کالا متعلق به بنیان‌گذاران این مجموعه، حمید محمدی و سعید محمدی است.

  • صندوق سرمایه‌گذاری اروپایی (شرکت اینترنشنال اینترنت اینوستمنت کوپریتیو) ۳۲/۶۷ درصد از سهام دیجی‌کالا را در اختیار دارد.

  • میزان سهام شرکت سرآوا پارس در دیجی‌کالا ۲۵/۰۳ درصد است.

  • مدیران و کارکنان کلیدی دیجی‌کالا ۲/۹ درصد از سهام دیجی‌کالا را در قالب برنامه سهام تشویقی (به‌طور مستقیم و غیر مستقیم) در اختیار دارند.

  • و ۷/۰۴ درصد از سهام دیجی‌کالا به سایر شرکت‌های سهام‌دار اشاره شده تعلق دارد.

ساختار سهامداری دیجیکالا در حال حاضر و بدون در نظر گرفتن فروش سهام بنیانگذاران و شرکت سرآوا به صورت فوق است. اکنون باید منتظر ماند و دید این خبر تا چه اندازه صحت دارد و تغییرات ساختار سهامداری دیجیکالا چگونه دستخوش تغییرات خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×