» اخبار استارتاپی » اینترنت بدون فیلتر تنها برای پارک فناوری پردیس؛ بدسلیقگی یا تبعیض؟
اخبار استارتاپی

اینترنت بدون فیلتر تنها برای پارک فناوری پردیس؛ بدسلیقگی یا تبعیض؟

شهریور 13, 1403 50

در نشست خبری دومین جایزه ملی فناوری نکست، حسین افشین، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، به موضوع اینترنت بدون فیلتر برای پارک فناوری پردیس پرداخت.

وی با اشاره به اینکه این تسهیلات فقط برای فناوران و شرکت‌های عضو این پارک فراهم شده است، این اقدام را بدسلیقگی خواند و اذعان داشت که نباید چنین امتیازی به‌صورت عمومی اعلام می‌شد.

افشین همچنین توضیح داد که پارک پردیس به‌عنوان تنها پارک زیرمجموعه معاونت علمی ریاست‌جمهوری مشمول این تسهیلات شده است و این امر به دلیل انجام پیگیری‌های لازم صورت گرفته است.

وی تاکید کرد که شخصاً با اینترنت طبقاتی موافق نیست و اعلام کرد که رئیس‌جمهور در حال پیگیری رفع فیلتر اینترنت است و با تحقق این امر، اینترنت طبقاتی دیگر وجود نخواهد داشت.

تا مادامی که اینترنت طبقاتی به‌طور کامل حذف نشود و دسترسی همگان به اینترنت آزاد به شکلی برابر مهیا نگردد، این پرسش باقی است که آیا اختصاص اینترنت بدون فیلتر به فناوران پارک پردیس، نشانه بدسلیقگی است یا نوعی تبعیض میان فناوران و شرکت‌های دیگر محسوب می‌شود؟

 هزینه‌های میلیون دلاری فیلترینگ اینترنت در ایران

علارغم هزینه‌های میلیون دلاری فیلترینگ اینترنت در ایران این روند همچنان ادامه دارد. حتی پیش‌تر یک کارزار جمعی برای عدم استفاده از اینترنت طبقاتی به راه افتاده بود. در این کارزار 9هزار نفر از فعالین حوزه کسب‌وکار مشارکت کردند.

داستان اینترنت طبقاتی به کجا برمی‌گردد؟

در دولت سیزدهم، بحث اینترنت با سطوح دسترسی متفاوت برای اولین بار در تیرماه 1401 مطرح شد. وزیر ارتباطات در یک برنامه زنده تلویزیونی اعلام کرد که فیلتر برخی پلتفرم‌ها برای اقشار خاص همچون اساتید دانشگاه رفع خواهد شد. پس از گسترش فیلترینگ در پاییز سال گذشته، برخی نمایندگان مجلس به ایجاد دسترسی متفاوت برای اقشار مختلف اشاره کردند. سپس اینترنت طبقاتی در آیین‌نامه حمایت از فریلنسرها نیز مطرح شد و اتحادیه فناوران رایانه تهران با انتشار اعلامیه‌ای اظهار داشت که اعضای این اتحادیه می‌توانند از اینترنت بدون فیلتر بهره‌مند شوند.

معاونت حقوقی وزارت علوم از رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی عالی خواست که فهرست اعضای هیئت‌علمی خود را برای دریافت «اینترنت باز» یا همان بدون فیلتر ارسال کنند. پیشنهاد ارائه اینترنت باز به این اقشار در راستای جدیدترین مصوبه کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه بود. معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز اعلام کرد که تا دو یا سه ماه آینده، فعالین دانش‌بنیان قابلیت دسترسی به اینترنت حرفه‌ای را خواهند داشت.

دولت سیزدهم به دنبال اعمال اینترنت طبقاتی است، اما این موضوع باعث انتقادات زیادی شده است. برخی معتقدند که اینترنت با سطوح دسترسی متفاوت می‌تواند به ایجاد تفاوت‌های اجتماعی و اختلافات طبقاتی منجر شود. همچنین، مخالفان اینترنت طبقاتی معتقدند که این امر باعث افزایش تعداد فیلترینگ‌ها و محدودیت‌های دیگر بر روی اینترنت خواهد شد و افرادی که از اینترنت با سطح دسترسی پایین استفاده می‌کنند، به نفع کیفیت و سرعت اینترنت قربانی خواهند شد.

با این حال، دولت با ارائه اینترنت حرفه‌ای و بدون فیلتر برای افرادی که در حوزه دانشگاهی و دانش بنیان فعالیت می‌کنند، تلاش می‌کند تا این افراد به خدمات بهتری دسترسی داشته باشند. همچنین، اینترنت با سطوح دسترسی متفاوت به صورت رسمی در آیین‌نامه حمایت از فریلنسرها به عنوان یکی از راهکارهای مبارزه با بیکاری اعلام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×