» اخبار استارتاپی » تعداد کاربران بی‌تا به عنوان پلتفرم توکن‌ساز آثار هنری، به بیش از 5 هزار نفر رسید
اخبار استارتاپی

تعداد کاربران بی‌تا به عنوان پلتفرم توکن‌ساز آثار هنری، به بیش از 5 هزار نفر رسید

اردیبهشت 1, 1403 60

پلتفرم بی‌تا با ترکیب هنر و تکنولوژی، سرمایه‌گذاری در بازار هنر را به عنوان یک بازار امن در شرایط حال حاضر اقتصادی معرفی می‌کند. به گفته بی‌تا، بازار هنر امن است زیرا خبری از نوسانات قیمت در آن نیست و در هر شرایطی ارزش ریالی سرمایه حفظ خواهد شد.

توکن سازی آثار هنری

بی‌تا یک اثر هنری را به توکن‌های همسان 100 هزار تومنی خورد می‌کند و با اینکار هر فردی با هر اندازه بودجه می‌تواند وارد بازار هنر شود؛ در واقع با خرید توکن‌های آن اثر، افراد در اصل اثر شریک می‌شوند و از فروش آن سود خواهند برد.

تمامی آثاری که در بی‌تا توکن‌سازی شده‌اند و در دسترس عموم قرار گرفته‌اند، دارای سپیدنامه هستند و در زمان انتشار هر اثر، مدل سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت مشخص می‌شود. همچین تاریخچه سایر آثاری که در بی‌تا فروخته شده‌ است با جزییات کامل در سایت قرار دارد.

بی‌تا در سالی که گذشت

بر اساس گزارش بی‌تا، تعداد کاربران این پلتفرم در سال 1402 به بیش از 5 هزار نفر رسیده است. علاوه بر آن، ۲۹ اثر مجموعا به ارزش بیش از 7 میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ در پلتفرم بی‌تا اِفراز (توکن‌سازی) شده و در دسترس عموم قرار گرفته است.

در سال 1402، تمامی سرمایه‌گذاری‌ها به صورت کوتاه‌مدت انجام شده که همه‌گی آن‌ها در بازه ۵ روز تا ۳ ماه تسویه شدند. بیشترین سود سرمایه‌گذاری ۳۰ درصد در سه ماه و کمترین سود ۵ درصد در ۵ روز بوده است.

به گفته بی‌تا در سال گذشته، ارزان‌ترین اثر به قیمت ۲۰ میلیون تومان و  گرانترین اثر به قیمت ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان توکن‌سازی شده است.

درباره بی‌تا

بی‌تا، در آغاز تنها یک ایده بود که در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ متولد شد؛ تا این که با تلاش و ایده‌های نوآورانه تیم و همچنین پیدا کردن سرمایه‌گذاران معتبر در حوزه فرهنگ، در سال ۱۴۰۱ به صورت رسمی، تاسیس شد.

در حال حاضر، بی‌تا امکان فروش آثار هنری را به صورت سهامی، در دسترس عموم قرار داده و پس از ارتقای محصول، به بستری امن برای اِفراز یا همان فروش سهامی اثر، سرمایه‌های خرد را به بازار هنر جذب می‌کند.

پلتفرم بی‌تا با بهره‌گیری از تکنولوژی بلاک‌چین، امنیت بالا، شفافیت و انعطاف را برای خریداران و فروشندگان آثار هنری فراهم می‌‌کند. زیرا در بی‌تا هر اثر هنری، معادل ارزش آن، توکن‌سازی می‌شود و هر فرد علاقه‌مند می‌تواند با خرید تعداد مشخصی توکن، مالک درصدی از یک اثر هنری شود.

مزایای پلتفرم

ارزش‌ها

ارزش‌های بی‌تا نقشی کلیدی در تعریف شخصیت و عملکرد شرکت دارند. برخی از ارزش‌های مهم عبارتند از:

  • دانش‌نامه هنر و سرمایه‌گذاری: بی‌تا به دنبال ارتقاء دانش و آگاهی افراد در زمینه هنر و سرمایه‌گذاری در آن است.
  • تنوع فرهنگی و هنری: این پلتفرم از تنوع فرهنگی و هنری استفاده می‌کند تا با اینچاد پروژه‌های متعدد به ارتقاء تفکرات هنری بپردازد.
  • شفافیت: بی‌تا  به شفافیت کامل در معاملات سرمایه‌گذاری‌های هنری اعتقاد دارد تا بتواند اعتماد افراد را جلب کند.
  • سوار بر تکنولوژی روز: بی‌تا از فناوری بلاک‌چین و NFT برای توسعه و مدیریت پلتفرم‌ سرمایه‌گذاری هنری استفاده می‌کند.

دستاورد‌ها

  • پلتفرم بی‌تا تاکنون، 29 اثر را افراز (توکن‌سازی) کرده که ۱۰ اثر از آن‌ها در مدت حداکثر سه‌ماه، تقریبا ۲۵ درصد رشد قیمت داشته‌ است.
  • بی‌تا برای اولین‌بار در هفدهمین حراج تهران که در تیر ماه ۱۴۰۲ برگزار شد، حضور داشت و توانست اثر توکن‌سازی شده «راه‌شیری» از محمود زنده‌رودی را با ۶۰ درصد رشد، نسبت به قیمت پایه آن به فروش برساند؛ فروش این اثر باعث شد سهامداران توکن‌های این اثر پس از کسر هزینه‌های فروش، در مدت سه ماه ۲۶.۱ درصد سود ببرند.
  • در آذر ماه سال ۱۴۰۲ یک اتفاق بسیار مهم در پلتفرم بی‌تا رخ داد. توکن‌های اثر «بی من مرو» از ساناز البرزی، با قیمت پایه ۲۵۰ میلیون تومان و تنها در عرض ۲۰ دقیقه، در سایت بی‌تا به فروش رسید!

ماموریت‌‌

ماموریت شرکت بی‌تا ایجاد فرصت‌هایی برای سرمایه‌گذاری در بازار هنر و همچنین بر ارتقاء اقتصاد هنر در ایران، متمرکز است. ماموریت ما به شرح زیر است:

چشم‌انداز

چشم‌انداز بی‌تا برای آینده دست‌یابی به اهداف زیر است:
  • افزایش دسترسی به هنر:  بی‌تا قصد دارد تا تعداد سرمایه‌گذاران در بازار هنر را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد. (عموم افراد جامعه بتوانند در هنر سرمایه‌گذاری کنند)
  • رشد اقتصاد هنر: بی‌تا به دنبال توسعه اقتصاد هنر در ایران است و به تدریج این بخش را بزرگ‌تر خواهد کرد.
  • توسعه جوامع هنری: بی‌تا با هدف رشد و آزادی اندیشه در زمینه هنری به دنبال تقویت جوامع هنری در ایران است.
  • پلتفرم فراگیر و مدرن:  بی‌تا به دنبال ایجاد یک پلتفرم فراگیر و مدرن است تا افراد به سادگی بتوانند به سرمایه‌گذاری در هنر و فرهنگ دسترسی داشته باشند.

 

برای دسترسی به وبسایت بی‌تا و تاریخچه فروش آثار کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×