آخرین اخبار
» اخبار استارتاپی » جمشیدی، معاون برنامه‌ریزی همراه اول: مذاکرات همراه اول برای خرید سهام دیجی‌کالا ادامه دارد
اخبار استارتاپی

جمشیدی، معاون برنامه‌ریزی همراه اول: مذاکرات همراه اول برای خرید سهام دیجی‌کالا ادامه دارد

خرداد 12, 1403 50

محمد جواد جمشیدی، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در طی مصاحبه‌ای در خصوص خرید سهام دیجیکالا توسط همراه اول عنوان کرد با دیجی‌کالا مذاکراتی انجام شده اما اینکه چه نتیجه‌ای حاصل شود منوط به مذاکرات آتی خواهد بود.

وی در ادامه افزود: “در خصوص خرید دیجی‌کالا توسط همراه اول اطلاعیه‌ای توسط این شرکت منتشر شد. به طور کلی همراه اول با استارت‌اپ‌های مختلفی وارد مذاکره شده است اما این مذاکره به این معنا نیست که این شرکت را خریداری کرده یا برنامه‌ای برای خرید آن دارد یا خیر. همراه اول ظرفیت‌های استارت‌‌اپ‌های مختلف را شناسایی می کند و باتوجه به ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تصمیم می‌گیرد که ایا روی آن استارت‌اپ سرمایه‌گذاری شود یا خیر.”

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در ادامه در خصوص روش‌های سرمایه‌گذاری همراه اول بر استارت‌اپ‌ها عنوان کرد:

“در همراه اول بازوهای سرمایه‌گذاری مختلفی وجود دارد. سرمایه‌گذاری در این مجموعه سرمایه‌گذاری از طریق وی‌سی، سی‌وی‌سی و یا هاب‌ها انجام می‌شود. سرمایه‌گذاری روی کسب‌وکارهای نوپا که تازه در حال شکل‌گیری هستند از طریق هاب‌های همراه اول انجام می‌شود. به طور کلی در همراه اول سه هاب وجود دارد. هاب اصفهان، هاب شیراز و هاب شهید بهشتی که در تهران مستقر است در واقع کار این هاب‌ها شتابدهی است. این هاب‌ها، با شناسایی استارت‌اپ‌ها به آنها کمک می‌کنند تا بتوانند به سطحی برسند که مجموعه ما بتواند از طریق سی‌وی‌سی یا وی‌سی روی آنها سرمایه‌گذاری کلان انجام دهد.سیاست‌گذاری همراه اول برای سرمایه‌گذاری از طریق سی‌وی‌سی، در راستای  این که روی چه استارت‌اپ هایی و در چه حوزه‌هایی سرمایه‌گذاری شود، این گونه است که آن کسب‌وکار‌ فعالیتش مرتبط و یا نزدیک به همراه اول باشد.”

شایعه‌ای که تکذیب نشد

چندی پیش خبری منتشر شد مبنی بر این موضوع که همراه اول به کمک بازوی سرمایه‌گذاری خود یعنی حرکت اول سهام سرآوا در دیجی‌کالا و سهام بنیانگذاران آن را خریداری کرده است. پس از چند ساعت حمید محمدی، هم‌بنیانگذار دیجی‌کالا اعلام کرد که در حال مذاکره برای فروش سهام دیجی‌کالا با چند سرمایه‌گذار هستند که یکی از آنها نیز حرکت اول است؛ اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌اند.

آیا بنیانگذاران دیجیکالا از جدول سهامداری خارج می‌شوند؟

شنیده‌ها حاکی از آن است که سعید و حمید محمدی با ۳۲.۳۶ درصد سهام، در صورت نهایی شدن این خرید، از جدول سهامداری دیجیکالا خارج خواهند شد. در اینصورت حرکت اول با خرید تمام سهام بنیانگذاران و سهام سرآوا (۲۵.۰۳ درصد)، با مجموع 57.39 درصد، سهامدار عمده دیجیکالا خواهد شد.

پس از خروج بنیانگذاران تپسی از جدول سهامداری آن شرکت، خروج بنیانگذارن دیجیکالا را می‌توان دومین اگزیت موفق بنیانگذاران از جدول سهامداری شرکت خود در نظر گرفت.

ساختار سهامداری دیجیکالا اکنون به چه شکل است؟

ساختار سهام‌داری گروه تجارت الکترونیک دیجی‌کالا به‌عنوان مالک صد در صدی دیجی‌کالا (نوآوران فن‌آوازه) اکنون به این ترتیب است:

  • ۳۲/۳۶ درصد از سهام دیجی‌کالا متعلق به بنیان‌گذاران این مجموعه، حمید محمدی و سعید محمدی است.

  • صندوق سرمایه‌گذاری اروپایی (شرکت اینترنشنال اینترنت اینوستمنت کوپریتیو) ۳۲/۶۷ درصد از سهام دیجی‌کالا را در اختیار دارد.

  • میزان سهام شرکت سرآوا پارس در دیجی‌کالا ۲۵/۰۳ درصد است.

  • مدیران و کارکنان کلیدی دیجی‌کالا ۲/۹ درصد از سهام دیجی‌کالا را در قالب برنامه سهام تشویقی (به‌طور مستقیم و غیر مستقیم) در اختیار دارند.

  • و ۷/۰۴ درصد از سهام دیجی‌کالا به سایر شرکت‌های سهام‌دار اشاره شده تعلق دارد.

ساختار سهامداری دیجی‌کالا در حال حاضر و بدون در نظر گرفتن فروش سهام بنیانگذاران و شرکت سرآوا به صورت فوق است. اکنون باید منتظر ماند و دید این خبر تا چه اندازه صحت دارد و تغییرات ساختار سهامداری دیجی‌کالا چگونه دستخوش تغییرات خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×