آخرین اخبار
» اخبار استارتاپی » خبرگزاری فارس منتشر کرد: چرا قوانین پوشش برخی استارت‌آپ‌ها شبیه سفارت‌خانه‌های خارجی است؟
اخبار استارتاپی

خبرگزاری فارس منتشر کرد: چرا قوانین پوشش برخی استارت‌آپ‌ها شبیه سفارت‌خانه‌های خارجی است؟

مرداد 15, 1402 120

خبرگزاری فارس پلاس امروز پانزدهم مردادماه 1401 در مقاله‌ای این پرسش را مطرح کرد که چرا قوانین پوشش برخی استارت‌آپ‌ها شبیه سفارت‌خانه‌های خارجی است

این خبرگزاری عنوان کرد:

اقدام شبکه‌ای سکوهای اینترنتی فراتر از موضوع کشف حجاب است؛ ماجرای بازداشت معاون بین‌الملل سرآوا (هلدینگ بالادستی دیجی‌کالا) به اتهام جاسوسی نظامی نشان داد که حکایت سکوهای اینترنتی مستقر در ایران، عمیق‌تر از یک کسب و کار صرف است.

در ادامه این خبر آمده است که دلیل این گزارش خبرگزاری، عکس‌هایی هستند که در فضای مجازی از کشف حجاب تعدادی از کارکنان شرکت دیجی‌کالا و نیز سایر سکوهای آنلاین منتشر شده‌اند. شرایط مشابهی با سفارت‌خانه‌های خارجی در تهران وجود دارد که به موجب قوانین و مقررات کشور مبدأ، حجاب معینی برای پوشش خود تعریف کرده‌اند. این سکوها در ماه مهر سال گذشته نیز محل بروز اغتشاشات و اختلافات بوده‌اند.

این خبرگزاری دلیل رشد اکوسیستم استارتاپی ایران را انحصار عنوان کرد و در ادامه اظهار داشت که بر خلاف مدل‌های استارت‌آپی که یک ایده را به یک محصول تبدیل کرده و آن را به صورت تجاری عرضه می‌کنند، اکوسیستم استارت‌آپی ایران به عنوان یک الگوی کپی از سکوهای آنلاین غربی عمل می‌کند. این امر به دلیل غیبت نسخه‌های معروف بین‌المللی در ایران و همچنین وجود سرمایه‌های شبه‌قانونی از خارج از کشور، به گونه‌ای تا حدودی بازار را در دست گرفته است. به عنوان مثال، دیجی‌کالا به دلیل عدم حضور آمازون در ایران و همچنین با همراهی برخی نهادهای حاکمیتی، توانسته است با بهره‌گیری از این وضعیت انحصاری، رشد خود را دنبال کند. این واقعیت برای برخی سایت‌های دیگر نیز قابل اعتبار است.

با این حال، اقدامات یک شبکه‌ای از سکوهای آنلاین به عمق این مسائل مرتبط با حجاب محدود نمی‌شود. موضوع عماد شرقی، معاون بین‌المللی سرآوا (که بخش بالادستی دیجی‌کالا می‌باشد) در سال ۱۳۹۷ نشان می‌دهد که داستان برخی از سکوهای اینترنتی مستقر در ایران از حد یک تجارت عادی فراتر می‌رود. او به اتهام جاسوسی نظامی متهم شد! این موضوع نشان می‌دهد که باید به صورت گسترده‌تری به مسئله سکوهای اینترنتی در ایران نگاه کرد و از زوایای مختلف آن را بررسی کرد.

در ادامه این خبر یک‌سری مثال‌هایی از اتفاقات اکوسیستم استارتاپی مطرح شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×