آخرین اخبار
» اخبار استارتاپی » دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران: نتوانستیم در تجاری‌سازی استارتاپ‌ها موفق باشیم!
اخبار استارتاپی

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران: نتوانستیم در تجاری‌سازی استارتاپ‌ها موفق باشیم!

اسفند 12, 1402 90

حمیدرضا غزنوی، دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران در طی مصاحبه‌ای اعلام کرد عدم اتصال استارتاپ‌ها به شرکت‌های بزرگ و پیشران منجر به عدم رشد و موفقیت آن‌ها شده است.

وی عنوان کرد:

در دنیا ما در رنکینگ بالا هستیم یعنی در ایجاد استارتاپ‌ها به واسطه قشر جوان و تحصیلکرده، نسبت به کشورهای توسعه یافته آمار بسیار خوبی داریم ولی در موفق‌سازی این استارتاپ‌ها مشکل داریم و در دنیا جایگاه خوبی نداریم.

استارتاپ‌ها نمیتوانند برای بازاریابی هزینه‌ی زیادی مترحمل شوند، در نتیجه تامین مالی خوبی نیز نخواهند داشت اما اگر تحت پوشش شرکت‌های بزرگ و پیشران قرار بگیرند رشد خوبی را تجربه میکنند. مشکل کشور ما همین است که  ما نتوانستیم در تجاری‌سازی استارتاپ‌ها موفق باشیم.

غزنوی در رابطه با بخش خصوصی و کارآفرینی اظهار کرد اقدامی که منجر به رشد جهنده این حوزه‌ها شود انجام نشده است و اگر یک برنامه راهبردی مصوب وجود میداشت، میتوانستیم در زنجیره ارزش جهانی نقش ایفا کنیم و عنوان کرد:

در رابطه با بحث کارآفرینی اعتقاد قلبی و فکری به کارآفرین و بخش خصوصی زیاد است ولی کاری نکردیم که بخش خصوصی و کارآفرینی یک رشد جهنده داشته باشد، کارهای معمولی انجام میدهیم که به مشکل نخوریم.

اگر کارآفرین ها رشد کردند و موفق شدند، مزیتی بوده که در دل (هوش و ذکاوت) خود کارآفرین و در سیستمی بوده که ایجاد کرده و الا نظام حکمرانی ریل خوب و محکمی نذاشته است.

قطعا این رشدی که ما در نظام کارآفرینی و پیشرانی داشتیم اگر به همراه برنامه راهبردی میبود، خیلی پیشرفته‌تر از اینها میتوانستیم عمل کنیم. قطعا در زنجیره ارزش جهانی میتوانستیم نقش ایفا کنیم. زیرا در حال حاضر و در اوج تحریم، شرکت‌های پیشران‌ بازار ایران را  کنترل و تامین میکنند. علیرغم همه تحریم‌ها و مشکلات  به از هم گسیختگی اقتصادی نرسیدیم و این موضوع به این دلیل است که تولیدات کارخانه‌ای ما خیلی خوب در همین شرایط سخت توانست کار بکنند، بازار ما را تامین کنند و بعضا در بازارهای منطقه‌ای نقش آفرینی کنند.

وی در پایان افزود:

باید نظام حکمرانی در تعامل با کارآفرینان برنامه راهبردی مصوب داشته باشد و بدون برنامه امکانش نیست. برنامه های بلند مدت و پنج ساله و برنامه بودجه یکساله که در مجلس تصویب میشود، نتوانسته است برای صنعتی شدن کشور اقدامی موثر انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×