آخرین اخبار
» اخبار استارتاپی » رصدخانه مهاجرت ایران، از اعلام گزارش مهاجرت نخبگان تا صادر شدن حکم تخلیه رصدخانه
اخبار استارتاپی

رصدخانه مهاجرت ایران، از اعلام گزارش مهاجرت نخبگان تا صادر شدن حکم تخلیه رصدخانه

مرداد 15, 1402 60

مدير رصدخانه مهاجرت ايران اخیرا در نشستی از روند برخورد روزهای اخیر با برخی از استارتاپ‌ها انتقاد کرد و درصد نیروهای کلیدی و متخصص در شرکت های دانش‌بنیان که وارد فرآیند مهاجرت شده‌اند را براساس آمار اعلامی 67 درصد عنوان کرد.

مدیر رصدخانه مهاجرت ایران، انتقادات خود را از سیر رویدادهای اخیر در برابر تعدادی از استارتاپ‌ها بیان کرد و اظهار داشت که این روش‌ها منجر به ایجاد فضای ناامن ذهنی می‌شوند و ما باید مسئولیت‌پذیری در مواجهه با عواقب آن را داشته باشیم. بهرام صلواتی افزود:

متأسفانه، در حوزه جذب و حفظ سرمایه انسانی، با چالش‌های متعددی روبرو هستیم و برخی مسئولان به طریقی آسان، امکانات و فرصت مهاجرت برای جوانان و نخبگان را فراهم کرده‌اند.

مدیر رصدخانه مهاجرت ایران در ادامه تاکید کرد:

نمی‌توانیم با مدل 30 سال گذشته با نخبگان و سرمایه های علمی مواجه شویم. افرادی که در حوزه نخبگان مسئولیت دارند باید طرحی نو دراندازند و مسائل را از دریچه جوانان و نخبگان علمی ببینند. در مسیر فعالیت نخبگان سنگ اندازی می‌شود و برخی نخبگان و دانشمندان جوان را با رفتار و اقدامات خاص به سمت مهاجرت سوق می‌دهند.

به گفته بهرام صلواتی، به سادگی نسل سرمایه‌ای کشور را از دست می‌دهیم و به طور عملی به نوعی «نسل‌کشی سرمایه‌انسانی» در این کشور دست می‌زنیم. طبق آمارهای اعلام شده، 67 درصد از نیروهای کلیدی و متخصص شرکت‌های دانش‌بنیان وارد فرآیند مهاجرت شده‌اند.

مدير رصدخانه مهاجرت ايران همچنین گفت:

پیش از این نیز بارها درباره روند مهاجرت نخبگان وسرمایه های علمی با ارائه مدرک سخن گفته‌ایم اما متاسفانه با ما برخورد شده است. به تازگی هم علاوه بر قطع بودجه مورد نیاز این رصدخانه، حکم تخلیه از ساختمان این رصد خانه نیز صادر شده است!!

در ادامه اما معاونت علمی ریاست‌جمهوری با انتشار اسناد، اعلام کرده که تاکنون ۲ میلیارد تومان از این مرکز حمایت شده است.

واکنش معاونت علمی به انتشار اخبار واریزی‌ها

در حالی که خبرهای مرتبط با قطع اعتبارات رصدخانه مهاجرت منشر شده بود، اسنادی از طرف معاونت علمی از واریزی‌ها به این نهاد منتشر شدند. این اسناد اعلام می‌کنند که از ابتدای سال به میزان نزدیک به دو میلیارد تومان از این مؤسسه حمایت شده است.

اسناد مختلفی مبنی بر پرداخت بودجه به این رصدخانه از طرف معاونت علمی برنامه‌راهبری و توسعه فناوری‌های نوپدید به عنوان کمک به مرکزی به نام “شتابدهنده حسنا شریف” جهت حمایت از فعالیت‌های مرتبط با بررسی وضعیت مهاجرت سرمایه‌انسانی در اقتصاد دانش‌بنیان ارائه شده است.

این در حالی است که مدیر رصدخانه مهاجرت ایران به تازگی اعلام کرد:

در این مرکز در سال ۱۴۰۱ با ۲۰ نیروی انسانی از بهترین دانشگاه‌های کشور، پیشرفته‌ترین گزارش‌های موجود (در مقایسه با گزارشات کشور و حتی منطقه) تهیه کردیم و این در حالی است که در سال ۱۴۰۱ حدود ۲ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که در کل یک میلیارد تومان واریزی داشتیم و از شهریور سال گذشته، تا امسال حمایت مالی سریع، به‌موقع و به‌اندازه از ما نشده و پروژه‌های این مجموعه معطل شده است و به دلیل مشکلات مالی، تقریبا نیمی از تیم خود را از دست داده‌ایم.

وی ادامه داد:

واریزی ۵۰۰ میلیون تومانی واریزی در ۱۷ تیر ماه امسال برای معوقات سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بود، ضمن آنکه عدد واریزی یک‌میلیاردی را من از رسانه‌ها شنیدم؛ چرا که تا روز ۱۰ مرداد طی تماس‌های ما، معاونت علمی و دانشگاه از این موضوع خبر نداشتند.

رییس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی: حکم تخلیه ساختمان رصدخانه مهاجرت ایران کذب محض است

 بهرام صلواتی در جلسه «راه‌گفتگو» که به واکاوی مسائل مهاجرت نخبگان پرداخته شد و در هفته گذشته در روزنامه “اطلاعات” منتشر شده بود، اعلام کرد که حکمی برای تخلیه رصدخانه مهاجرت صادر شده است.

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، محمد خاکساری با اشاره به نشست برگزار شده ارائه برخی مطالب بی‌اساس از زبان مدیر رصدخانه مهاجرت ایران همچون برخورد با رصدخانه یا صدور حکم تخلیه ساختمان آن، قطع بودجه و مواردی از این دست اظهار داشت:

اساسا رصدخانه مهاجرت ایران یک مرکز تحقیقاتی در مجاورت دانشگاه صنعتی شریف است که توسط اندیشکده سیاستگذاری شریف پایه گذاری شده و ذیل آن مشغول به فعالیت است. معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری نیز بنا بر رسالت ذاتی خود در حمایت از تیم‌های فناور و اندیشه‌ورز، در سال‌های گذشته برنامه‌های رصدخانه را مورد حمایت خود قرار داده است. در حقیقت هیچ ارتباط سازمانی میان معاونت علمی با این رصدخانه وجود ندارد و این مجموعه یکی از صدها مجموعه‌ای است که هر سال در زیست بوم دانش بنیان از حمایت‌های مادی، مالی و معنوی معاونت علمی در راستای توسعه علمی کشور استفاده می‌کنند.

وی در ادامه عنوان کرد:

در خصوص ادعای صدور ‌حکم تخلیه فضای فیزیکی طبق بررسی‌های صورت گرفته، بنا به تصمیم اندیشکده دانشگاه شریف و با توجه به عدم استفاده از بخش‌هایی صرفاً با اطلاع قبلی و به صورت موقت درخواست گردیده است که فضای مازاد رصدخانه در اختیار تیم اجرایی کنفرانس سیاست‌گذاری پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه قرار گیرد؛ بنابراین ساختمان محل فعالیت رصدخانه همچنان در اختیار آن‌ها و دانشگاه صنعتی شریف بوده و ادعای صدور حکم تخلیه کذب و بی اساس است.

تاکنون بهرام صلواتی، مدير رصدخانه مهاجرت ايران، واکنشی نسبت به سخنان مطرح شده و یا اسناد ارائه شده، نشان نداده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×