آخرین اخبار
» اخبار استارتاپی » سقف تأمین مالی جمعی در بازار سرمایه به ۵۰ میلیارد تومان افزایش یافت
اخبار استارتاپی

سقف تأمین مالی جمعی در بازار سرمایه به ۵۰ میلیارد تومان افزایش یافت

خرداد 15, 1403 10

ظرفیت تامین مالی جمعی بورس با افزایش دو برابری از ۲۵ میلیارد تومان به ۵۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

در نشست رونمایی از «تأمین مالی جمعی ارزی» مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، رونمایی از نوین‌کراد (نخستین سکوی تامین مالی ارزی در کشور) را علت افزایش ظرفیت بازار سرمایه در تامین مالی جمعی عنوان کرد و افزود: با رونمایی از این ابزار، سقف تأمین مالی جمعی در بازار سرمایه از ۲۵ میلیارد تومان به ۵۰ میلیارد تومان افزایش یافت. ضمن این که برای تأمین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط نیز تا یک ماه آینده مسیر جدیدی معرفی خواهد شد.

وی ضمن اشاره به افزایش ۱۰۰ درصدی تامین مالی در کشور از طریق بازار سرمایه طی یک سال گذشته افزود: در حال حاضر در حوزه نهادسازی و ابزارسازی در بازار سرمایه در مرحله خوبی هستیم و در مقایسه با بورس‌های منطقه‌ای، جزو کشورهای دارای ابزارهای کامل در بازار اولیه و ثانویه هستیم.

عشقی در ادامه اعلام کرد: این سازمان همواره به دنبال توسعه ابزارهای تامین مالی است و در این راستا رونمایی از یک سکوی تامین مالی جمعی ارزی در این بازار به طور قطع می تواند دستاوردهای بسیار خوبی را برای نظام تامین مالی و اقتصاد کشور به همراه داشته باشد.

وی شاه‌بیت موفقیت این برنامه‌ریزی‌ها را بازگشت اعتماد به بازار سرمایه دانست، گفت: در سنوات گذشته به دلایل مختلف خدشه جدی به اعتماد سرمایه‌گذاران وارد شد که باید ترمیم شود.

افزایش تأمین مالی جمعی به ۱۰ هزار میلیارد تومان

محمدعلی شیرازی، مدیرعامل فرابورس ایران، با پیش‌‌بینی افزایش تأمین مالی جمعی به ۱۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳ گفت: از سال گذشته با افتتاح بازار نوآفرین پذیرش و عرضه اولیه شرکت های دانش بنیان در فرابورس آغاز شد و این مهم در سال جاری نیز در حال پیگیری است. همچنین صدور مجوز پذیره نویسی صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و خصوصی و صدور مجوز فعالیت تامین مالی جمعی جدید نیز در دستور کار جدی فرابورس قرار دارد. صنعت سلامت و پس از آن صنایع مهندسی ساخت و فناوری اطلاعات از صنایع هدف این نوع تأمین مالی است. در این میان فرابورس به دنبال بازارپذیرکردن گواهی شراکت تأمین مالی جمعی و بررسی انتشار طرح تأمین مالی جمعی با قابلیت تبدیل گواهی‌های شراکت‌ به سهام شرکت سرمایه‌ پذیر در برنامه ‌های آتی خود است.

وی افزود: در حال حاضر 118 صندوق سرمایه‌گذاری در فرابورس داریم که 60 درصد صندوق‌های بازار سرمایه را شامل می‌شود. سال گذشته بیشترین تعداد پذیره‌نویسی صندوق‌ها را در تاریخ بازار سرمایه داشتیم و 29 صندوق پذیرش شد.

سهم ۱۶۰۰ همتی بازار سرمایه در تامین مالی

محمد شیریجیان، نماینده بانک مرکزی، سهم بازار سرمایه در تامین مالی برای تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی را حدود ۱۶۰۰ همت برآورد کرد. وی اعتقاد دارد هر چه قدر فشار تامین مالی از روی شبکه بانکی برداشته شود، ارائه تسهیلات با آثار تورمی کاهش می‌یابد و مساله کاهش کیفیت تامین مالی نیز حل خواهد شد.

شیریجیان در پایان افزود: صنعت سلامت و پس از آن صنایع مهندسی ساخت و فناوری اطلاعات از صنایع هدف این نوع تأمین مالی است. در این میان فرابورس به دنبال بازارپذیرکردن گواهی شراکت تأمین مالی جمعی و بررسی انتشار طرح تأمین مالی جمعی با قابلیت تبدیل گواهی‌های شراکت‌ به سهام شرکت سرمایه‌ پذیر در برنامه ‌های آتی خود است. در تأمین مالی جمعی ارزی سکوی نوین کراد برای نخستین بار در کشور، سرمایه‌ گذاران را به طرح ‌های ارزآور سوق می‌دهیم و از شنبه آینده، وجوه سرمایه ‌گذاران برای تأمین مالی جمعی ارزی، جمع‌آوری خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×