آخرین اخبار
» اخبار استارتاپی » سهم بازار شرکت‌های PSP در اسفندماه 1402 چقدر بوده است؟
اخبار استارتاپی

سهم بازار شرکت‌های PSP در اسفندماه 1402 چقدر بوده است؟

فروردین 23, 1403 70

در بخشی از گزارش منتشر شده توسط شرکت شاپرک، به بررسی وضعیت شرکت‌های PSP پرداخته شده است. در این گزارش با مطالعه‌ی شاخص‌های عملکرد تعدادی و مبلغی شرکت‌ها در کل و همچنین به تفکیک هریک از ابزار پذیرش و نوع سرویس، تصویری کلی از وضعیت آنها در صنعت پرداخت الکترونیکی کارت ترسیم شده است. در حال حاضر 12 شرکت ارائه‌دهنده خدمت پرداخت از بانک مرکزی مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند.

سهم بازار هر شرکت PSP از نظر مبلغ تراکنش‌ها در اسفند 1402

بر اساس گزارش اقتصادی شاپرک سهم مبلغی هر یک از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت از کل تراکنش‌های بازار خدمات پرداخت الکترونیک کارتی، در شکل زیر ترسیم شده است.

در شاخص سهم مبلغی شرکت “به پرداخت ملت” با اختصاص سهم 19/77 درصدی از مبلغ تراکنش‌ها، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. در اسفند ماه 1402 اختلاف سهم مبلغی شرکت “پرداخت الکترونیک سامان” – دومین شرکت بازار – با این شرکت حدود 0/54 درصد است.

سهم هر شرکت PSP از مبلغ تراکنش‌های هر یک از ابزارهای پذیرش در اسفند 1402

به گفته شاپرک، این شاخص، سبب شناخت حوزه فعالیت و نحوه‌ی سرمایه‌گذاری هر یک از شرکت‌های PSP در ابزار‌های پذیرش می‌شود. در این بخش مبلغ تراکنش‌های هر شرکت به تفکیک ابزار پذیرش مورد بررسی قرار می‌گیرد.
بر اساس این گزارش، در اسفندماه، شرکت “به پرداخت ملت” با پوشش 18/68 درصدی از مبالغ بازار کارتخوان فروشگاهی، بالاترین سهم را در اختیار خود دارد. همچنین این شرکت از مبالغ ابزار پذیرش موبایلی نیز با پوشش 47/94 درصدی دارای بالاترین سهم میباشد. در ابزار پذیرش اینترنتی نیز شرکت “پرداخت الکترونیک سامان” با پوشش 23/71 درصدی دارای بالاترین سهم در این ابزار می‌باشد.

سهم هر شرکت PSP از مبلغ تراکنش‌ها به ازای هر سرویس در اسفند 1402

بر اساس گزارش شاپرک، این شاخص، سبب شناخت حوزه فعالیت و نحوه‌ی سرمایه‌گذاری هر شرکت PSP در سرویس‌های خدمات پرداخت می‌شود. در این بخش مبلغ تراکنش‌های هر یک از شرکت‌ها به تفکیک نوع سرویس مورد بررسی قرار گرفته شده است.

در اسفند ماه شرکت “به پرداخت ملت” با پوشش 19/96 درصد از بازار تراکنش‌های خرید، بالاترین دارنده‌ی سهم مبلغی تراکنش‌های مذکور محسوب میگردد. همچنین شرکت “فن آوا کارت” در تراکنش‌های پرداخت قبض و خرید شارژ اسفند ماه با سهم مبلغی 41/06 درصدی بیشترین سهم مبلغی این نوع از تراکنش ها را به خود اختصاص داده است.

نتایج بررسی‌های این گزارش حاکی از آن است که دو شرکت “الکترونیک کارت دماوند” و “فراپردازان آروند امید” کمترین سهم تعدادی و مبلغی تراکنش‌ها را در بین شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت داشته و سهم آنها از بازار کلیه سرویس‌های خدمات پرداخت کارت ناچیز است.

دانش استارتاپی

درباره شاپرک

شبکه الکترونیکی پرداخت کارت یا شاپرک، شبکه‌ای است که به منظور ساماندهی نظام پرداخت الکترونیک کشور ایجاد شده و کلیه تراکنشهای حاصل از «ابزار پذیرش» توسط این شبکه نظارت و کنترل میشود و به طور کلی نظارت بر عملکرد فنی و اجرایی و انجام عملیات تسویه را بر عهده دارد.

شرکت ارائه‌ دهنده خدمات پرداخت (Payment Service Provider (PSP))

شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت؛ شخصیت حقوقی است که در جمهوری اسلامی ایران در قالب شرکت سهامی به ثبت رسیده و بر اساس مجوزی که از بانک مرکزی ج.ا.ا. و شاپرک دریافت مینماید و بر طبق مقررات ناظر بر شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت، و الزامات و دستورالعمل‌های ابلاغی شاپرک فعالیت می‌نمایند. در حال حاضر 12 شرکت ارائه‌دهنده خدمت پرداخت از بانک مرکزی مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند.

تولید ناخالص داخلی (GDP)

بنا به تعریف بانک مرکزی ج.ا.ا،. کل ارزش ریالی محصولات نهایی تولیدشده توسط واحدهای اقتصادی مقیم کشور در دوره زمانی معین (سالانه یا فصلی) را تولید
ناخالص داخلی یا GDP مینامند. شایان توجه است که صرفا مبادلات کالاهای نهایی در محاسبات GDP لحاظ میشوند.

انواع خدمات شبکه پرداخت

خدمت اصلی شبکه پرداخت کارت، انتقال وجوه ناشی از خرید کالا و خدمات از حساب خریدار به حساب فروشنده است. البته خدمات ارزش افزوده دیگری نظیر پرداخت
قبوض شناسه دار خدمات شهری و خرید شارژهای تلفن همراه و نهایتا تراکنش‌های مانده‌گیری نیز در این شبکه ارائه می‌شوند که به خدمات اصلی شبکه تبدیل شده‌اند.

نقدینگی و حجم پول

در اقتصاد، نقدینگی به مجموع حجم پول و شبه پول اطلاق میشود. حجم پول، اسکناس و مسکوک در درست اشخاص به اضافه‌ی مانده سپرده‌های دیداری بخش خصوصی نزد بانکها تعریف میشود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×