آخرین اخبار
» اخبار استارتاپی » سکوهای اینترنتی توزیع دارو در چه حوزه‌هایی مجاز به فعالیت هستند؟
اخبار استارتاپی

سکوهای اینترنتی توزیع دارو در چه حوزه‌هایی مجاز به فعالیت هستند؟

فروردین 22, 1403 50

توزیع اینترنتی دارو در ماه‌های گذشته به یک نگرانی در میان داروسازان، سازمان نظام پزشکی و انجمن‌های تخصصی و صنفی حوزه سلامت تبدیل شده بود اما در نهایت، در 20ام فروردین ماه آیین‌نامه اجرایی «توزیع دارو از طریق سکوها و کسب‌وکارهای اینترنتی» به امضای وزرای ارتباطات و بهداشت رسید.

آیین نامه حمل و عرضه دارو از طریق سکو‌های اینترنتی نهایی شد

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، روز گذشته در جمع خبرنگاران از امضا شدن آیین‌نامه توزیع اینترنتی دارو خبر داد و گفت:

دارو کالایی بسیار خطرناک و حساس است و اگر دکتر داروساز دُز دارو را بیشتر از میزان نیاز ارائه کند، خطرناک خواهد بود؛ البته برخی دارو‌ها هم نیاز به زنجیره سرد دارند به عنوان مثال اگر زنجیره سرد انسولین رعایت نشود ممکن است فاسد شود؛ ۱۰۰ درصد موافق فروش اینترنتی دارو هستم و به طور قطع این مهم مدنظر ماست و در مراحل نهایی قرار دارد؛ البته باید طبق آیین نامه مشخص انجام شود که خوشبختانه این آیین نامه توسط اینجانب و وزیر ارتباطات امضا شده است و این کار انجام خواهد شد و یکی از محاسن کار این است اگر ضوابط رعایت شود، پیک دارو را به دست مردم می‌رساند و داروی بیماران به ویژه بیماران مزمن به سهولت تهیه خواهد شد.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات نیز در شبکه اجتماعی ویراستی بر گفته‌های وزیر بهداشت صحه گذاشت و نوشت:

امروز با همدلی و همراهی همکارانم در وزارت بهداشت، آیین نامه حمل و عرضه دارو از طریق سکو‌های اینترنتی نهایی شد. با اجرای این طرح، هموطنان در صورت تمایل می‌توانند دارو‌های مندرج در نسخه الکترونیک خود را از داروخانه‌ها به صورت غیرحضوری و از طریق سکو‌های مجاز تهیه کنند. به زودی اجرای آزمایشی آغاز خواهد شد.

 

فروش اینترنتی دارو غیرقانونی و غیرمجاز است

پس از نهایی شدن آیین‌نامه توزیع اینترتی دارو، سیدحیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو، در رابطه با این آیین‌نامه گفت:

سازمان غذا و دارو با نفس ورود سکو‌های اینترنتی به حوزه فروش دارو مخالف بوده و هست و هنوز هم تاکید می‌کنیم فروش اینترنتی دارو غیرقانونی و غیرمجاز است. آنچه درمورد حمل دارو توسط سکو‌ها تدوین شده و توسط وزارت ارتباطات اعلام شد «آیین‌نامه حمل دارو از طریق سکوی اینترنتی است» و به‌هیچ‌وجه فروش اینترنتی دارو مطرح نیست. این آیین‌نامه تنها درمورد حمل دارو و تحویل آن به نشانی بیمار به‌صورت غیرحضوری است، همچنین عرضه دارو‌های خاص، سهمیه‌ای، تحت کنترل و دارای شرایط خاص حمل، توسط پلتفرم‌ها صورت نخواهد گرفت.

محمدی افزود:

مجوز فعالیت سکو‌های اینترنتی متقاضی فعالیت در حوزه حمل دارو در یک کارگروه مشترک توسط سازمان غذا و دارو با همکاری وزارت ارتباطات صادر می‌شود، تمامی متقاضیان فعالیت در این حوزه باید ضوابط فنی سازمان غذا و دارو را داشته و حائز شرایط باشند، دوره‌های آموزشی توسط سازمان غذا و دارو برای سکو‌های متقاضی برگزار خواهد شد، وزارت بهداشت (سازمان غذا و دارو) مسئولیت نظارت بر ضوابط اجرایی و فنی را دارند و سکو‌ها مکلف به رعایت این ضوابط هستند، درج هرگونه تبلیغات و تشویق به مصرف فرآورده‌های دارویی و خرید، فروش و انبارش در این آیین‌نامه برای سکو‌ها غیرمجاز اعلام و کاملاً منع شده است.

سکوهای اینترنتی توزیع دارو در چه حوزه‌هایی مجاز به فعالیت هستند؟

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ضمن تاکید بر این موضوع که تنها فعل «تحویل‌گیری از داروخانه دارای مجوز» و «حمل و تحویلدهی به متقاضی دارای نسخه معتبر» در محدوده کاری این سکوها است، عنوان کرد:

با توجه به این‌که در موضوع «توزیع دارو»، افعالی نظیر فروش دارو، نسخه پیچی، مشاوره و افعالی که جنبه پزشکی یا مداخله در امور سلامت دارد، از محدوده خدمات‌دهی این سکوها حذف شده و صرفاً فعل «تحویل‌گیری از داروخانه دارای مجوز» و «حمل و تحویلدهی به متقاضی دارای نسخه معتبر» در محدوده کاری این سکوها قرار دارد، بررسی و جمع‌بندی تخصصی این مرکز به عنوان متولی تجارت الکترونیکی کشور، بر این نکته تأکید دارد که این فعالیت هم اکنون ذیل قانون نظام صنفی قابل ساماندهی بوده و در موضوع دارو، حداکثر نیاز است که وزارت بهداشت اقدام به اعلام ضوابط اختصاصی کند.

توزیع دارو از طریق سکوها و کسب‌وکارهای اینترنتی ظرف یک تا دو هفته آینده عملیاتی می‌شود

علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس، در تشریح نشست کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در روز سه شنبه (21 فروردین) گفت:

آیین‌نامه عملیاتی شدن توزیع دارو از طریق سکوها و کسب‌وکارهای اینترنتی ظرف یک تا دو هفته آینده هم عملیاتی می‌شود و تعیین تکلیف وظایف سکوها، داروخانه‌ها، سازمان غذا و دارو و نحوه و شرایط انجام این آئین‌نامه هم در ابتدا به صورت ۶ ماه آزمایشی مشخص شده است تا در صورت نیاز به رفع اشکال، اصلاحات لازم در آئین‌نامه‌های اجرایی هم صورت بگیرد.

خضریان تصریح کرد:

از نکات مهم و قابل‌توجهی که در آئین‌نامه پیش‌بینی شده، این است که این سکوها صرفاً براساس کد پیگیری نسخه الکترونیک اقدام می‌کنند و اطلاعات دارویی در اختیار آنان قرار نمی‌گیرد تا امنیت بیماران و شهروندان هم در این سکوها حفظ و رعایت شود.

وی در خصوص نحوه‌ی ثبت درخواست اینترنتی دارو عنوان کرد:

بر این اساس سکوهایی که آمادگی دارند می‌توانند در قالب آیین‌نامه‌ای که ذیل موضوع تهیه شده، فعالیت کنند. روش کار اینگونه است که مردم می‌توانند یکی از سکوها را انتخاب کرده و کد دریافت دارو که پزشک به آنها داده را در سکو وارد کنند و از طریق آن داروی خود را تهیه کنند. در اینجا محتوا و مشخصات دارو در اختیار سکو قرار نمی‌گیرد؛ بلکه تنها کد دارو به سکو داده می‌شود. سکو نیز به داروخانه مراجعه کرده و براساس آن کد داروی بیمار را تهیه و به او می‌رساند که این اقدام یک خدمت بزرگ به مردم است.

ضوابط توزیع اینترنتی دارو

رییس دفتر رییس جمهوری طی نامه‌ای ضوابط توزیع اینترنتی دارو را شرح داده است:

  1. فروش، صرفا از مبدا داروخانه و پس از نظارت مسوول فنی بر سلامت دارو و با قیمت مصوب کمیسیون قیمت‌گذاری باشد.
  2. داده‌های دارویی کشور و اطلاعات سلامت بیماران در اختیار وزارت بهداشت باشد و سکوها صرفا اطلاعات موردنیاز جهت دارورسانی را از طریق تبادل با سامانه‌های مربوطه و بدون امکان مشاهده آنها کسب کنند.
  3. با رعایت اصل رقابت، از ایجاد انحصار توسط تعداد اندکی سکو ممانعت شود.
  4. امکان مشاوره با داروساز جهت مشاوره دارویی فراهم شود.
  5. ضوابط برخورد یا ابطال مجوز صادره در صورت تخلف سکوها پیش‌بینی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×