آخرین اخبار
» اخبار استارتاپی » فروشگاه حضوری دیجی‌کالا افتتاح شد
اخبار استارتاپی

فروشگاه حضوری دیجی‌کالا افتتاح شد

اردیبهشت 29, 1403 10

دیجیکالا به عنوان بزرگترین کسب‌وکار خرده‌فروشی آنلاین ایران، در 28ام اردیبهشت ماه با افتتاح اولین شعبه حضوری خود رسما به بازار آفلاین وارد شد. اولین شعبه فیجیتال دیجیکالا که ترکیبی از خرید تجربه‌محور فیزیکی و دیجیتالی است در مجتمع تجاری رویال در سعادت آباد تهران واقع شده است.

در مراسم افتتاحیه شعبه حضوری دیجیکالا حمید محمدی، هم‌بنیان‌گذار دیجی‌کالا، عنوان کرد:

“مراکز تحویل حضوری و امکان تجربه لمس کالاها بخشی از اهدافی بود که در سال‌های گذشته دنبال کرده‌ایم و با فیجیتالیزیشن، یعنی تجربه ترکیبی فضای فیزیکی و دیجیتال، می‌خواستیم این تجربه‌ها را به هم گره بزنیم‌. در امتداد این تجربه و بعد از دریافت فیدبک‌ها قدم‌های بعدی را خواهیم برداشت و شاید با بخش‌بندی‌هایی با کانسپت‌های دیگر مراکز دیگری را هم راه‌اندازی کنیم.”

وی در ادامه افزود:

“راه‌اندازی فروشگاه حضوری دیجی‌کالا در راستای تکمیل زنجیره ارزش تجارت الکترونیکی و توسعه‌دهنده آن است و  دیجی‌کالا نمی‌خواهد خرده‌فروش صرف باشد. ما برای این که خرده‌فروش صرف باشیم وارد این فضا نشده‌ایم، بلکه برای تکمیل تجربه مشتری پیش و پس از خرید به این حوزه آمده‌ایم. این فروشگاه در امتداد تجربه خرید آنلاین است و برای کاربرانی که می‌خواستند کالاها را به صورت فیزیکی لمس کنند انتخاب بهتری است.”

محمدی در مورد تجربه‌محور بودن این فروشگاه گفت:

سعی‌‌مان این بوده تجربه اینجا متفاوت و یکتا باشد تا مشتری‌ها خریدی نه صرفا فروش‌محور بلکه تجربه‌محور انجام دهند. این خرید در امتداد تجربه‌ای است که کاربر ممکن است در سایت دیجی‌کالا انجام داده باشد و برای باقی‌‌مانده خرید یا لمس کالا و سوال پرسیدن در مورد آن به این مرکز مراجعه می‌کند.

مسعود طباطبایی، مدیرعامل دیجی‌کالا، در مورد افتتاح شعبه فیزیکی گفت:

“در سال ۱۴۰۱ مطالعاتی درباره این که چرا مردم ایران همچنان سهم کمی در خرید آنلاین دارند، انجام دادیم. در این افکارسنجی یکی از دلایل مهمی که به دست آمد این بود که کاربران دوست دارند در زمان خرید کالا را لمس کرده و کار با آن را تجربه کنند. این موضوعی است که به تجربه خرید کاربران کمک می‌کند.فروشگاه حضوری دیجی‌کالا را بر اساس تجربه‌محور بودن و با هدف کم کردن فاصله فضای آفلاین و آنلاین ایجاد کرده‌ایم. این فروشگاه تجربه‌محور ترکیبی از فضای آفلاین و آنلاین است که روی ارائه و فروش کالاهای الکترونیکی تمرکز دارد.”

به گفته مدیرعامل دیجی‌کالا، این فروشگاه در بخش‌های موبایل، بازی‌های الکترونیکی و کنسول، ابزارها و کالاهای‌ صوتی و اکسسوری‌های مربوط به آن فعال است. دیجی‌کالا قصد دارد با دریافت بازخورد کاربران نسبت به این فروشگاه تجربه‌محور نیاز آن‌ها را کشف کند و فروش آنلاین و آفلاین خود را توسعه دهد. طباطبایی همچنین توضیح داد که در این استراتژی مجتمع‌ها و مراکز تجاری به عنوان شرکای تجاری دیجیکالا درنظر گرفته شده‌اند.

فروشگاه تجربه‌محور دیجی‌کالا

طباطبایی در مورد تجربه‌محور بودن این فروشگاه توضیح میدهد که “یکی از این فضاها بخش موبایل است که کاربر در آن می‌تواند انواع گوشی‌های موبایل را تست کرده و با سایر دستگاه‌ها مقایسه کند. یک بخش صدا هم داریم که کالای الکترونیکی مرتبط با صدا مانند اسپیکر و هدفون و…‌را در برمی‌گیرد و کاربر می‌تواند صدا و قدرت این محصولات را در یک فضای استاندارد تست کند. بخش سوم به کالاهایی مربوط به دنیای بازی اختصاص دارد که می‌توان کنسول‌ها و اکسسوری‌های بازی را در آنجا تجربه کرد.”

سعید محمدی، هم‌بنیان‌گذار دیجی‌کالا، در ادامه مراسم عنوان کرد:

“در بررسی‌هایی که با شرکت‌های تجارت‌الکترونیکی در جهان انجام دادیم متوجه شدیم در فروشگاه‌های اینترنتی کارکرد فضاهای فیزیکی می‌تواند با ایجاد امکان بررسی، خرید و انتخاب احتمال خرید را بیشتر کند. از سوی دیگر نیز فضای آنلاین امکان بررسی و انتخاب از میان میلیون‌ها کالا را فراهم می‌کند. هدف مهم راه‌اندازی فروشگاه فیزیکی دیجی‌کالا خلق تجربه کاربری بهتر و اضافه کردن امکانات فضای آفلاین به فضای آنلاین بوده است”

محمدی احتمال داد در آینده فروشگاه‌های حضوری دیجی‌کالا در بخش‌های آرایشی بهداشتی، اکسسوری، پوشاک و لوازم خانگی نیز تاسیس شوند.

وی با اشاره به روند تاسیس‌ فروشگاه‌های حضوری کسب‌وکارهای آنلاین در ایران توضیح داد:

“این ترندی است که چند سال اخیر مخصوصا در تجارت الکترونیکی راه افتاده است. در بعضی بخش‌‌ها با دریافت سرویس در فضای آنلاین، تجربه مشتری به اتمام می‌رسد اما در تجارت الکترونیکی اینطور نیست. در قدم‌های بعدی می‌توان به مفهوم Phygitaliztion رسید یا به عبارتی یکپارچه‌سازی تجربه فروشگاه‌های فیزیکی‌. این یکپارچه‌سازی می‌تواند نه فقط در فروشگاه‌های خود دیجی‌کالا بلکه فروشگاه‌های فیزیکی‌ دیگر با سرویس‌های قابل ارائه مثل سرویس‌های اعتباری، سرویس‌های مارتکی (Martech) یا معرفی محصولات فیزیکی یا سرویس‌های لجستیکنیز اتفاق بیفتد. این‌ها می‌توانند فضای فیزیکی را به آنلاین وصل کنند. مفهومی که به آن o2o یا Online to Offline می‌گویند.”

دیجی‌کالا چند درصد از سهم خرده‌فروشی آفلاین از بازار خرده‌فروشی کشور را بدست خواهد آورد؟

در یک دهه گذشته، تجارت الکترونیک در ایران رشد قابل‌توجهی داشته؛ اما با این‌که نسبت به کشورهای منطقه پیش‌گام بوده‌ایم، امروز نسبت به آنها عقب‌تر هستیم. بر اساس گزارش 1401 دیجی‌کالا، سهم خرده‌فروشی آنلاین به کل خرده‌فروشی در ایران، در حالی %4 است که ترکیه به %20 رسیده. همین نرخ برای چین ۴۶ درصد، انگلستان ۳۶ درصد، کره‌جنوبی ۳۲ درصد و  دانمارک ۲۰ درصد است.

دیجی‌کالا در این گزارش، با توجه به داده‌های بانک مرکزی، حجم معاملات شاپرکی کسب‌وکارهای اینترنتی و سهم دیجی‌کالا تخمین می‌زند که از %4 سهمی که خرده‌فروشی آنلاین از کل بازار خرده‌فروشی ایران دارد، %2 سهم فروشگاه‌های اینترنتی و %2 سهم خرده‌فروشی‌هایی است که بر بستر شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند. از این %2 سهم فروشگاه‌های اینترنتی، %1 از خریدوفروش به دیجی‌کالا اختصاص دارد.

از طرف دیگر، اکنون دیجی‌کالا با راه‌اندازی فروشگاه آفلاین به سمت بازار 96 درصدی خرده‌فروشی آفلاین حرکت کرده است. راه‌اندازی فروشگاه آفلاین اقدامی است که شرکت علی‌بابا نیز در اواخر سال گذشته با افتتاح شعبه حضوری خرید بلیت هواپیما به سمت آن جرکت کرد.

اکنون باید دید دیجی‌کالا تا چه اندازه میتواند از بازار خرده‌فروشی آفلاین سهم بازار بدست آورد؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×