آخرین اخبار
» اخبار استارتاپی » مجوز علی‌بابا به دلیل گران‌فروشی تعلیق شد
اخبار استارتاپی

مجوز علی‌بابا به دلیل گران‌فروشی تعلیق شد

خرداد 28, 1402 110

به گفته معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشور، مجوز فعالیت علی بابا به دلیل گران‌فروشی تعلیق شد. پروانه فعالیت شرکت خدمات مسافرت هوایی و گردشگری سفرهای علی‌بابا از تاریخ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ به‌دلیل نمایش نرخ‌های بلیت در مسیرهای داخلی بالاتر از نرخ‌های ابلاغی توسط این سازمان و گرانفروشی بلیت هواپیما به‌مدت یکماه تقویمی تعلیق می‌گردد.

از ابتدای سال جاری، مسئله افزایش قیمت بلیت هواپیما موضوعی بحث‌برانگیز بین سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکت‌های هواپیمایی بوده است. پس از مذاکرات و مشاوره‌های مکرر، سازمان هواپیمایی در نهایت به افزایش ۲۹درصدی قیمت بلیت‌ها رضایت داد. اما برخی از شرکت‌های هواپیمایی تصمیم گرفتند قیمت‌ها را بیشتر از این درصد افزایش دهند. این سرپیچی از تصمیم سازمان هواپیمایی به لغو مجوز برخی از این شرکت‌های هواپیمایی منجر شد و در حال حاضر به نظر می‌رسد نوبت به شرکت‌های خدمات مسافرتی و سامانه‌های فروش بلیت رسیده است.

صحبت‌ها و ادعاهای مربوط به سازمان هواپیمایی در حالی بیان می‌شوند که در وب‌سایت علی بابا لینکی برای دسترسی به سایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی و چک کردن قیمت بلیت‌ها در دسترس است. این لینک به مسافران امکان می‌دهد قیمتی که از سوی علی بابا اعلام می‌شود را با قیمت‌های ارائه شده توسط ایرلاین‌ها مقایسه کنند.

در مدت زمان کمتر از یک ماه پس از این اتفاق، خبر تعلیق مجوز علی بابا به رسمیت شناخته شد. وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که سازمان هواپیمایی کشوری به دنبال طراحی یک پلتفرم متمرکز برای فروش بلیت است. به گزارش ایسنا، در تاریخ ۲۶ اردیبهشت، وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: “بلیت در شبکه‌های غیررسمی توزیع می‌شود و برخی از سوداگران بلیت‌ها را با قیمت‌های بالاتر به مردم می‌فروشند. من از مسئولان سازمان هواپیمایی خواستم یک پلتفرم متمرکز برای فروش بلیت‌ها ایجاد شود و سازمان هم در حال طراحی این پلتفرم است تا این کار به‌سرعت انجام شود.”

اگرچه رقابت بین بخش دولتی و بخش خصوصی در بخش هواپیمایی، با سیاست‌های حاکمیت متضاد است، اما باید دید که در نهایت سرنوشت کسب‌وکارهای جدید در این بخش خصوصی پس از راه‌اندازی پلتفرمی که وعده داده شده است، چگونه خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×