آخرین اخبار
» اخبار استارتاپی » مصوبه شورای عالی فضای مجازی ابلاغ شد/ استفاده از فیلترشکن ممنوع است!
اخبار استارتاپی

مصوبه شورای عالی فضای مجازی ابلاغ شد/ استفاده از فیلترشکن ممنوع است!

اسفند 1, 1402 60

شورای عالی فضای مجازی در مصوبه جدیدی که برای اجرا ابلاغ کرده، استفاده از فیلترشکن را ممنوع اعلام کرده است. پس از اجرا شدن این مصوبه، نه تنها خرید و فروش فیلترشکن که پیش‌تر ممنوع اعلام شده بود؛ بلکه استفاده از آن نیز بدون اخذ مجوز ممنوع خواهد بود. مصوبه جدید شورای عالی فضای مجازی در شش ماده تنظیم شده که ممنوعیت استفاده از فیلترشکن در یکی از بندهای آن ذکر شده است.

شورای عالی فضای مجازی در مصوبه جدیدی که برای اجرا ابلاغ کرده، وزارت ارشاد را موظف کرده است که با ارائه طرحی، ظرف 6 ماه حداقل 50درصد تولیدکنندگان محتوای صفحات و کانال‌های پرمخاطب، بستر فعالیت‌شان را از پلتفرم‌های خارجی به پلتفرم‌های داخلی منتقل کنند.

در بند سوم این مصوبه عنوان شده است که وزارت ارتباطات موظف است با همکاری کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی، خدمات دولتی فراگیر و ضروری را به صورت انحصاری در بستر پلتفرم‌های داخلی منتقل ارائه کند. همچنین شورای عالی فضای مجازی تبلیغ اشخاص حقوقی در پلتفرم‌های خارجی را ممنوع کرده است.

در بند 5 این مصوبه، وزارت ارتباطات موظف است به دلیل مقابله با تحریم‌های ظالمانه خارجی در حوزه فناوری، خدمات تحریم‌شکن را به صورت رایگان برای کاربران فراهم کند. در این مصوبه ذکر شده است که وزارت ارتباطات می‌تواند این وظیفه را به شرکت‌های خصوصی برون‌سپاری کند.

درباره شورای عالی فضای مجازی

شورای عالی فضای مجازی در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۹۰ با هدف سامان‌دهی و مدیریت تحولات فضای مجازی تشکیل شد؛ شورایی که اعضای آن را دو گروه حقوقی و حقیقی تشکیل می‌دهد و در سال‌های گذشته در بسیاری از تغییر و تحولات فضای مجازی تأثیر گذار بوده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×