آخرین اخبار
» معرفی » معرفی استارتاپ » معرفی استارتاپ اسپو
معرفی استارتاپ

معرفی استارتاپ اسپو

تیر 6, 1402 90

شرکت دانش‌بنیان رادین پژوه پارس آزما با نام تجاری اسپو فعالیت خود را در حوزه سلامت دیجیتال از سال 1398 آغاز کرده است. استارتاپ اسپو به عنوان کلینیک دیجیتال باروری مردان فعالیت خود را شروع کرده و با طراحی گجت آزمایش اسپرم در خانه با هوش مصنوعی در جهت رفع نیازهای مردان در حوزه ناباروری فعالیت خود را ادامه داده است. اهداف اسپو، کم کردن هزینه‌های تحلیل داده‌های ناباروری، آگاهی بخشی به مردان نسبت به باروری و ایجاد تغییر در سبک زندگی مردان است. آگاهی و ارتقای بهداشت روانی مردان، ساده‌سازی چالش‌های ناباروری در مردان و شکستن تابوی فرهنگی گفتگو در مورد ناباروری مردان از اهداف دیگر این استارتاپ پزشکی فرد محور است. خدمات اسپو از طریق وب سایت  و به صورت یک دستگاه همراه با یک اپلیکیشن ارایه می‌شود.

مزیت رقابتی اسپو

اسپو یک گجت ارزیابی باروری مردان در خانه است که با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند کیفیت و کمیت اسپرم را با دقت ۹۸ درصد آنالیز کرده و وضعیت باروری مردان را طی 2 دقیقه گزارش دهد. راحتی، حفظ حریم خصوصی، تکرار پذیری آزمایش، امنیت روانی و دقت بالا باعث شده است که محصول بتواند در حوزه سلامت دیجیتال ناباروری هم ردیف با آزمایشگاه های ناباروری قرار گیرد.

محدودیت‌ها و چالش‌های اسپو

با توجه به این که اسپو شامل دو بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری می‌شود؛ برای ورود به فاز تولید انبوه نیاز به سرمایه‌گذار دارد تا از این طریق سرمایه مورد نیاز برای توسعه بخش سخت‌افزاری را فراهم کند.

نقش فناوری در اسپو

هسته اصلی استارتاپ اسپو مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی است. اسپو با تیمی از فارغ‌التحصیلان پزشکی و برنامه‌نویسی توانسته است محصولی طراحی کند که مشکلی را حل کند. فناوری CNN استفاده شده براساس الگوریتم‌های سازمان بهداشت جهانی در زمینه ناباروی بوده و اعتبارسنجی دیتاهای بالینی و تست و آزمایش در محیط واقعی انجام شده است.

مخاطبین هدف اسپو 

طیف وسیعی از مردان می‌توانند به عنوان مخاطبان اسپو در نظر گرفته شوند. در واقع هر مرد بین بازه سنی 18- 50 ساله که نسبت به سلامت باروری خود به دنبال آگاهی است؛ می‌تواند از این گجت استفاده کند. در بخش ناباروری نیز قریب به 5 میلیون زوج نابارور نیاز به خدمات تخصصی درمان باروری دارند که آزمایش اسپرم نیز بخشی از روند درمان است و نیاز است تا علاوه بر آزمایشگاه یک راه حل جایگزین دیگر نیز در اختیار مردان که تمایلی برای انجام تست در آزمایشگاه ندارند؛ ارایه شود.

تامین مالی اسپو 

اسپو سرمایه بذری خود را از شتابدهنده سلام تک دریافت کرده است و در حال حاضر نیز با رد کردن نقطه سربه سر، به دنبال جذب سرمایه است.

هدف اصلی اسپو 

داده‌کاوی دیتاهای ناباروری و تبدیل شدن به یک مرجع برای ارایه خدمات تشخیص در خانه در حوزه ناباروری هدفی است که اسپو به دنبال آن است.

راهبردهای استراتژیک اسپو 

تیم اسپو در حال توسعه محصولاتی در راستای تشخیص زودهنگام اختلالات ناباروری مردان در خانه هستند. علاوه بر آن، اسپو به دنبال توسعه همکاری با مراکز درمان ناباروری و استفاده از پایگاه داده‌های ناباروری خارج از کشور است.

استراتژی‌های توسعه و رشد اسپو 

توسعه شبکه ای از متخصصان ناباروی و همچنین تلاش برای آگاهی دیجیتالی مخاطبان، هدفی است که اسپو آن را دنبال می‌کند. اسپو در هر مرحله با ارزیابی عملکرد خود، سعی در بهبود آن دارد. از طرف دیگر اسپو علاوه بر توجه جدی به فرهنگ سازمانی خود به دنبال رشد و توسعه فردی افراد تیم نیز است.

تجربه واقعی یا بازخورد مشتریان در مورد محصول اسپو

مشتریانی که محصول اسپو را استفاده کرده‌اند؛ نخستین مزیت آن را راحتی و عدم مراجعه به آزمایشگاه عنوان کرده‌اند که همین امر موجب جلب رضایت آن‌ها شده است.

تحقیقات رقابتی و موقعیت رقابتی اسپو

بیشترین سهم بازار در اختیار حوزه درمان و مراکز درمان ناباروری است که به صورت سنتی بازار را مدیریت می‌کنند. این که یک دستگاه برای تشخیص زودهنگام و در خانه در دسترس کاربران قرار گیرد با مقاومت‌هایی از این بخش‌ها مواجه است. اما آینده سیستم‌های آزمایشگاهی بدون شک انجام این آزمایش‌ها در خانه است و هر نهاد و مجموعه‌ای که زودتر به این بخش ورود کند می‌تواند سهم بیشتری از بازار را بگیرد. اسپو در داخل کشور از جنبه فناوری و محصول رقیبی به جز رقبای سنتی خود ندارد و با توجه به قیمت پایین محصول مستعد صادرات بوده و قابلیت عرضه به بازارهای بین‌المللی را دارد.

روش‌های بازاریابی و فروش اسپو 

اسپو به صورت یک پلتفرم  D2C با مشتریان خود در ارتباط است. موضوع ناباروری در کنار فضای کسب‌وکاری یک فضای اجتماعی و همدلانه را نیز نیاز دارد به همین دلیل این استارتاپ پشتیبانی مشاوره‌ای پزشکی را نیز در اپلیکیشن خود دارد. علاوه بر آن، اسپو به صورت افیلیت مارکتینیگ با همکاران خود در این حوزه همکاری دارد و با پزشکان نیز به صورت اختصاصی کار می‌کند.

تیم اسپو 

حسین واثقی دودران بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت اسپو است. در حال حاضر 7 نقر در این شرکت مشغول فعالیت هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×