آخرین اخبار
» آموزش » راه اندازی استارتاپ » معرفی پادکست‌های فارسی حوزه کارآفرینی و استارتاپ‌
معرفی پادکست های حوزه کارآفرینی و استارتاپ
راه اندازی استارتاپ - معرفی

معرفی پادکست‌های فارسی حوزه کارآفرینی و استارتاپ‌

بهمن 5, 1401 120

پادکست تا همین دو-سه سال پیش برای بخش بزرگی از جامعه مفهومی ناشناخته بود. اما به لطف پادکست‌های عمومی جذابی همچون چنل‌بی، حالا طیف بزرگتری از کاربران ایرانی با این سبک محتوایی آشنا شده‌اند و از آن استفاده می‌کنند. همین موضوع، منجر شده که تنوع پادکست‌های فارسی بیشتر از هر زمان دیگری باشد.

شنیدن و دنبال کردن پادکست ها، می‌تواند گزینه‌ی مفیدی برای ارتقای آگاهی و مهارت‌های نرم و سخت باشد. در کنار سرگرم‌ کنندگی پادکست ها، نمی‌توان از آموزندگی شان نیز چشم پوشی کرد. پس اگر تا کنون مخاطب پادکست‌های فارسی نبوده‌اید، بد نیست که شنیدن شان را آغاز کنید.

خوشبختانه حالا تنوع پادکست‌های فارسی آن‌قدر بالا رفته که می‌توان در هر موضوعی، چند تایی گزینه‌ی جذاب و شنیدی پیدا کرد. در حوزه‌ی کارآفرینی نیز پادکست‌های متنوعی تولید می‌شوند که در ادامه به معرفی برخی‌شان می‌پردازیم.

 

پادکست ده صبح

ده صبح نام پادکستی به میزبانی میثم زرگرپور و امید اخوان است که حول موضوعات مختلف کارآفرینی، سرمایه‌گذاری، مدیریت و… گفتگو می‌کند. در فصول ابتدایی این پادکست، گفتگو میان میزبان‌های پادکست بود، اما در یکی-دو فصل اخیر میهمان‌های دیگری نیز داشته‌اند.

در میان میهمان‌های ده صبح افراد سرشناسی همچون مدیرعامل دیوار، اسنپ و… به چشم می‌خورد که تجارت خود را بیان می‌کنند. گفتگوها عموما حول یک موضوع مشخص آغاز می‌شود و تا مسائل جزئی‌تری نظیر نحوه‌ی توسعه‌ی مهارت‌های فردی ادامه پیدا می‌کند.

ده صبح قریب به ۱۰۰ اپیزود منتشر کرده و چیزی نزدیک به صدهزار دنبال کننده دارد. از همین رو می‌توان آن‌را پرمخاطب‌ترین پادکست فارسی حوزه‌ی کسب‌وکار دانست.

 

پادکست کار نکن

امین آرامش، سازنده‌ی پادکست رادیو کارنکن است و در هر قسمت از این پادکست با افرادی گفت‌وگو می‌کند که با شغل‌شان زندگی می‌کنند و کار کردن را بخش از هویت زندگی‌شان تعریف کردند. در اپیزودهای کارنکن درباره‌ی مسیر زندگی و شغلی میهمان گفتگو می‌شود و کسب‌و‌کاری که در آن مشغول است به مخاطب معرفی می‌گردد.

شاید یکی از جذاب‌ترین گفت‌وگوهای این پادکست، مصاحبه با محمدرضا شعبانعلی باشد که از جنبه‌های مختلف درباره‌ی زندگی شخصی و حرفه‌ای ایشان گفتگو کردند. در این اپیزود ویژه که بیشتر از ۵ ساعت درازا داشت، درباره‌ی پلفترم متمم، تدریس در دانشگاه، مهاجرت و…. گفتگو شد که شنیدنش بی‌شک برای همگان مفید خواهد بود.

کارنکن نیز به لحاظ تعداد شنونده یکی از پرمخاطب‌ترین پادکست‌های حوزه‌ی کسب‌وکار است. طیف متنوعی از میهمان‌ها را میزبانی کرده و بی‌شک می‌تواند برای‌تان مفید وجذاب باشد.

گفتگوهای رادیو کار نکن ساده، بی‌آلایش و دوست داشتنی است. اما فرم روایی ساختارمندی دارد که موجب می‌شود برای سرد و کسل کننده نباشد.

 

رادیو رشدینو

پادکست رشدینو، یکی از قدیمی‌ترین پادکست‌های حوزه‌ی کسب‌وکار به فارسی است که حول موضوع هک رشد (growth hack) فعال است. امیرحسین تقه‌الاسلامی در قسمت از این پادکست، با یک متخصص درباره‌ی تجربه‌ی رشد سریع کسب‌وکارش گفتگو می‌کند. اگر با مفهوم هک رشد آشنا باشید، می‌توانید که وابستگی زیادی به تجربه دارد و ممکن است در هر کسب‌وکار، به شکلی متفاوت تعبیر پیدا کند. رادیو رشدینو در پی آن است که همین تجارت ناب را که احتمالا در هیچ منبع و مقاله‌ی دیگری نمی‌توان یافت را به مخاطب دنبال کند.

در میان اپیزودهای این پادکست، گاهی تجربه‌هایی ساده اما بسیار کارآمد طرح می‌شود که به احتمال زیاد برخی‌شان می‌تواند برای شما نیز مفید باشد.

 

پادکست طبقه ۱۶

پادکست طبقه ۱۶ به میزبانی سهیل علوی تهیه می‌شود و در هر قسمت از آن، یک کارآفرین ایران درباره‌ی تجارب‌اش صحبت می‌کند. گفتگوها در طبقه‌ ۱۶ خودمانی و دلنشین است و خبری از صحبت‌های عصا قورت داده نیست. به عبارت دیگر، بر خلاف بسیاری از پادکست‌های گفت‌وگو محور که از یک ساختار مشخص تبعیت می‌کنند، طبقه ۱۶ خیلی ساختارنایافته است و همین موجب جذابیتش شده است.

طبقه ۱۶ طیف متنوعی از موضوعات را شامل می‌شود و تنها محدود به کارآفرینی و شیوه‌ی راه‌اندازی استارتاپ نمی‌شود: از تجربه‌های در حوزه‌ی منابع انسانی و طراحی محصول و استخدام گرفته تا متاورس و تبلیغات و بازاریابی در این پادکست به گفتگو گذاشته شده است.

 

پادکست کارگاه

پادکست کارگاه را میلاد اسلامی‌زاد تهیه می‌کند و در هر قسمت از آن با یک متخصص درباره‌ی مسیر شغلی‌اش حرف می‌زند. میهمان‌های پادکست کارگاه محدود به موسسان و مدیران عامل شرکت‌ها نیز و طیف وسیع‌تری از متخصصان را شامل می‌شود. از طراح محصول و مدیر منابع انسانی گرفته تا مدیر بازاریابی و طراح گرافیک.

فضای گفت‌وگوهای پادکست کارگاه نیز غیررسمی و خودمانی‌است و ساختار جذابی دارد. کارگاه کمک می‌کند که نسبت به حرفه‌های مختلف، دید بهتر و شناخت کامل‌تری پیدا کنید. پس اگر در انتخاب مسیر شغلی خود با مساله مواجه اید و یا می‌خواهید بدانید که متخصصان حرفه های مختلف چه مسیری را پشت سر گذاشته اند، کارگاه گزینه‌ی مناسبی برای دنبال کردن است.

 

پادکست اگزیت

پادکست اگزیت به طور تخصصی در حوزه‌ی سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری به تولید محتوا مشغول است. اپیزودهای به نسبت کوتاهی دارد و در هر قسمت، حول یک موضوع مشخص، محتوای موجزی به مخاطب ارائه می‌کند.

اگر صاحب استارتاپی هستید و یا می‌خواهید وارد این عرصه شوید، احتمالا شنیدن و آشنایی با مفاهیمی که در پادکست اگزیت مطرح می‌شود می‌تواند برای‌تان کارآمد و مفید باشد.

 

پادکست فوربو

اگر تازه به دنیای کسب‌وکارهای آنلاین وارد شدید و یا می‌خواهید با مفاهیم پایه‌ای آن آشنا شوید، پادکست فوربو گزینه‌ی مناسبی خواهد بود. رضا توکلی در هر قسمت از پادکست فوربو درباره‌ی یک مفهوم از فضای بازاریابی دیجیتال و مدیریت کسب‌وکار حرف می‌زند و به زبانی ساده آن‌را برای تازه‌کارها معرفی می‌کند.

فوربو به لحاظ قدمت یکی از قدیمی‌ترین پادکست‌های فارسی حوزه‌ی کسب‌وکار و مدیریت است و از سال ۹۷ مشغول به تولید محتوا است. حسن این پادکست، کوتاهی اپیزودها و ساده روان طرح کردن مسائل است. به بیانی ساده، برای شنیدن این پادکست نیازمند هیچ پیش نیازی نیستید و می‌توانید از هر قسمت چیزهایی را یاد بگیرید و از آن در کسب‌وکارتان بهره‌مند شوید.

 

چگونه پادکست‌ها را دنبال کنیم؟

برای آن‌که بتوانید پادکست‌های محبوب‌تان را بشنوید و از انتشار اپیزودهای تازه‌شان مطلع شوید، به یک اپلیکیشن پادکست نیاز دارید. در بین کاربران ایرانی کست‌باکس محبوبیت بیشتر پیدا کرده و در آن می‌توانید تقریبا همه‌ی پادکست‌های فارسی را بیابید. اپل پادکست، گوگل پادکست و پادبین، دیگر اپلیکیشن‌های پادکست هستند که می‌تواند هرکدام را که خواستید، به رایگان روی گوشی‌های اندرویدی و یا آیفون خود نصب کند.

پس از نصب برنامه، کافی‌است نام پادکست مورد نظر خود را در آن جستجو کرده و روی دکمه‌ی subscribe کلیک کنید. از آن پس، به محض انتشار قسمت تازه در آن پادکست مطلع شده و می‌توانید آن‌را دنبال کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×