آخرین اخبار
» اخبار استارتاپی » نخستین سکوی تامین مالی ارزی-ریالی در کشور رونمایی شد
اخبار استارتاپی

نخستین سکوی تامین مالی ارزی-ریالی در کشور رونمایی شد

خرداد 15, 1403 30

نخستین سکوی تامین مالی ارزی-ریالی کشور به نام نوین‌کراد با حضور وزیر اقتصاد و مدیران عامل بورس و فرابورس عصر روز یکشنبه ۱۳ خرداد ماه ۱۴۰۳ رونمایی شد.

مشاور وزیر اقتصاد درباره سازوکار نوین‌کراد عنوان کرد: ابتدا مجوز ۵۰ میلیون دلاری تا سقف یک میلیون دلار برای هر پروژه در نظر گرفته شده و انتظار می‌رود با آغاز فرایند، سقف آن افزایش پیدا کند و این ظرفیت تا چند میلیارد دلار در سال افزایش یابد. ضمن این که بحث ارائه ضمانت ارزی و احراز هویت برای مبارزه با پولشویی نیز برای آسودگی خیال سرمایه گذاران در این طرح لحاظ شده است.

احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، نهادهای وزارت اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی، سازمان بورس و اوراق بهادار، فرابورس ایران، بانک ملی، سازمان سرمایه‌گذاری خارجی، صندوق ضمانت صادرات، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و سایر نهادهای اقتصادی را در شکل‌گیری این سکو سهیم دانست. عاملیت کارن‌کراد نیز با صندوق توسعه فناوری‌های نوین است.

وی در ادامه افزود: نشست امروز از جهات متعددی قابل توجه است؛ نخست این که این ابزار تامین مالی به واسطه یک صندوق پژوهش و فناوری به عنوان یک نهاد مالی نوپا اما رشد و بلوغ ‌یافته در مجموعه نهادهای نظام تامین مالی کشور و در زیست بوم فناوری طراحی شده است. آنهم ابزاری که به جهت جنس مشارکت ‌کنندگان و امکان‌ مشارکت عامه مردم در آن دارای ویژگی منحصربه ‌فردی است. در حال حاضر صندوق‌های سرمایه ‌گذاری دارای ظرفیت های بسیاری هستند و چنانچه هماهنگی بین دستگاهی در صندوق هایی مانند صندوق های املاک و مستغلات افزایش یابد، شاهد شکل گیری نتایج مطلوب در این بخش ها نیز خواهیم بود.

محمد کلاهی، معاون اعتباری و تجاری‌سازی صندوق توسعه فناوری‌های نوین عنوان کرد شرکت صنایع صبح پارلار آسیا اولین شرکتی است که قرار است تأمین مالی جمعی ارزی آن از طریق سکوی نوین‌کراد صورت گیرد.

کلاهی افزود:  این پروژه نیازمند ۲۰۰ هزار دلار سرمایه گذاری ارزی برای تامین مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز تولید و صادرات محصول دانش بنیان خود به کشورهای ترکیه و آذربایجان است. مدت پروژه ۶ ماهه و سود مشارکت آن در انتهای دوره پرداخت می شود و پیش‌بینی می شود که ۱۰درصد حاشیه سود ارزی سالیانه قابل تخصیص به سرمایه گذاران ارزی داشته باشد. لذا با تعامل صورت گرفته با صندوق ضمانت صادرات و وجود ضمانت نامه ارزی به میزان اصل مبلغ سرمایه، این سرمایه گذاری ارزی برای سرمایه گذاران خارجی بسیار کم ریسک خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×