» اخبار استارتاپی » همراه اول ۴۰ درصد از سهام دیجی‌کالا را خرید/از ارزشگذاری 30 همتی تا جزئیات خرید سهام سرآوا
اخبار استارتاپی

همراه اول ۴۰ درصد از سهام دیجی‌کالا را خرید/از ارزشگذاری 30 همتی تا جزئیات خرید سهام سرآوا

مرداد 31, 1403 40

همراه اول از طریق بازوی سرمایه‌گذاری جسورانه خود یعنی حرکت اول، ۴۰ درصد از سهام گروه دیجی‌کالا که متعلق به سرآوا و برخی دیگر از سهامداران می‌شود را خرید. ارزشگذاری توافق‌شده برای گروه دیجی‌کالا در این سرمایه‌گذاری ۳۰ همت (هزار میلیارد تومان) در نظر گرفته شده است. بر اساس توافقات همراه اول و دیجی‌کالا، هیچ سهامداری به تنهایی کنترل شرکت را در اختیار نخواهد داشت.
طبق اطلاعیه‌ی منتشر شده توسط دیجی‌کالا، بنیانگذاران آن، سعید و حمید محمدی، همچنان ۲۲ درصد از سهام شرکت و دو عضو هیئت‌مدیره از پنج عضو را در اختیار خواهند داشت.

سرآوا به طور کامل از ترکیب سهامداری دیجی‌کالا خارج شد

سرآوا پس از اعلام فروش تمام سهام خود در دیجی کالا به همراه اول، خروج خود را «بزرگترین خروج اکوسیستم استارتاپی ایران» عنوان کرد و افزود: « شرکت حرکت اول، به عنوان بازوی سرمایه‌گذاری خطرپذیر اپراتور «همراه اول»، یکی از بازیگران در عرصه سرمایه‌گذاری در شرکت‌های استارتاپی بوده و سرآوا امیدوار است دیجی‌کالا با ساختار سهامداری جدید و جذب سرمایه از حرکت اول، رویای خود برای ورود به بورس و فتح بازارهای بین‌المللی را محقق کند. دیجی‌کالا در کنار مجموعه حرکت اول با اتکا به ظرفیت‌های همراه اول و قابلیت‌های دیجیتال این اپراتور، می‌تواند خدمات باکیفیت‌تری را به جمعیت گسترده‌تری از مردم ایران در دورافتاده‌ترین و محروم‌ترین نقاط کشور ارایه دهد.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «در این معامله مجموعه‌های مختلفی از صنایع گوناگون مشتاق خرید سهام دیجی‌کالا بودند، که سرآوا و دیجی‌کالا با بررسی پیشنهادها برای ماه‌های متوالی، پیشنهاد مجموعه همراه اول را که به ارزش‌گذاری‌های دیجی‌کالا نزدیک‌تر بود و نیز امکان پرداخت کامل نقدی توسط این اپراتور میسر بود، پذیرفتند.»

متن کامل بیانیه:

«بزرگترین خروج اکوسیستم استارتاپی ایران؛ سرآوا از دیجی‌کالا خارج شد»

«شرکت نوین اندیشان سرآوا پارس با فروش سهام خود به همراه اول (حرکت اول) از ساختار سهامداری شرکت دیجی‌کالا پس از گذشت بیش از یک دهه خارج شد. دوازده سال پیش سرآوا در روزهای نخستینِ شکل‌گیری، در دیجی‌کالا به عنوان اولین سرمایه‌گذاری خطرپذیرِ خود سرمایه‌گذاری کرد.

دیجی‌کالا بزرگ‌ترین و موفق‌ترین شرکت پورتفولیوی سرمایه‌گذاری سرآوا است که در سال 1386 توسط حمید و سعید محمدی و با فروش کالای دیجیتال فعالیتش را آغاز کرد. دیجی‌کالا که کار خود را پیش از رقبای منطقه‌ای آغاز کرد، در طی 17 سال فعالیت، با سرمایه‌گذاری سرآوا و شرکای بین‌المللی، اکنون بزرگترین فروشگاه تجارت‌الکترونیک کشور است که به اقصی نقاط و دورافتاده‌ترین شهرهای ایران کالا ارسال می‌کند.

داستان رشد پله به پله‌ی دیجی‌کالا با هدایت موسسانِ خود از روز اول تا اکنون، راه یافتن به جمعِ شرکت‌های با ارزش ایرانی و تبدیل شدن آن به گروه دیجی‌کالا و حمایت و تاسیس چندین شرکت گوناگون از حوزه پرداخت و نوآوری گرفته تا محصولات سخت‌افزاری، نمونه‌ی واقعی داستان موفقیت و الگوی رشد در اکوسیستم استارتاپی ایران به حساب می‌آید.

شرکت حرکت اول، به عنوان بازوی سرمایه‌گذاری خطرپذیر اپراتور «همراه اول»، یکی از بازیگران در عرصه سرمایه‌گذاری در شرکت‌های استارتاپی بوده و سرآوا امیدوار است دیجی‌کالا با ساختار سهامداری جدید و جذب سرمایه از حرکت اول، رویای خود برای ورود به بورس و فتح بازارهای بین‌المللی کشورهای همسایه را محقق کند. دیجی‌کالا در کنار مجموعه حرکت اول با اتکا به ظرفیت‌های همراه اول و قابلیت‌های دیجیتال این اپراتور، می‌تواند خدمات باکیفیت‌تری را به جمعیت گسترده‌تری از مردم ایران در دورافتاده‌ترین و محروم‌ترین نقاط کشور ارایه دهد.

در این معامله مجموعه‌های مختلفی از صنایع گوناگون مشتاق خرید سهام دیجی‌کالا بودند، که سرآوا و دیجی‌کالا با بررسی پیشنهادها برای ماه‌های متوالی، پیشنهاد مجموعه همراه اول را که به ارزش‌گذاری‌های دیجی‌کالا نزدیک‌تر بود و نیز امکان پرداخت کامل نقدی توسط این اپراتور میسر بود، پذیرفتند.

سهامداران سرآوا که ترکیبی از کارآفرینان و شرکت‌های شناخته شده‌ی ایرانی هستند، این فروش سهام را فرصتی برای تامین مالی جریان نوآوری در ایران می‌دانند و در حال بررسی گزینه‌های گوناگون هستند تا بخش عمده سرمایه به دست آمده از این معامله را بار دیگر به چرخه کارآفرینی کشور تزریق کنند.

طی سه سال گذشته، این چهارمین خروج موفق سرآوا از پورتفولیوی سرمایه‌گذاری خود است. پیش‌تر سرآوا از ساختار سهامداری گروه علی‌بابا، الوپیک و نوار در یک توافق برد برد خارج شد.

سرآوا از تمامی سرمایه‌گذاران، کارکنان، شرکا و مشتریان دیجی‌کالا که در طول سالیان این کسب‌وکار را حمایت کردند، قدردانی کرده و به آینده امیدوار است.»

همراه اول برای خرید سهام دیجی‌کالا 8400 میلیارد تومان نقدی پرداخت خواهد کرد 

همراه اول در سامانه کدال با ارائه نامه‌ای به سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد که این مجموعه در ازای خرید ۴۰ درصد سهام دیجی کالا که بعنوان بازیگر اصلی اکوسیستم اقتصاد دیجیتال است مبلغ ۸۴۰۰۰ میلیارد ریال را پرداخت خواهد کرد.

لازم به ذکر است که همراه اول با ۴ سهامدار به ترتیب شرکت کسب و کارهای نوپای حرکت اول ۲۰ درصد، شرکت ارتباطات سیار ایران ۱۰ درصد، شرکت سرمایه گذاری توسعه نوردنا و همراه کسب و کارهای هوشمند هرکدام ۵ درصد خواهد بود.

معامله پرحاشیه دیجی‌کالا؛ پول خرید سهام سرآوا چگونه تسویه می‌شود؟

هفته گذشته، هلدینگ سرآوا که مالک ۲۵ درصد از سهام دیجی‌کالا بود، با فروش این سهام به همراه اول (حرکت اول) به ارزش ۵۲۵۷ میلیارد تومان، پس از بیش از یک دهه از ساختار سهامداری دیجی‌کالا خارج شد.

بهای تمام‌شده (ارزش ثبت‌شده) دیجی‌کالا در دفتر سرآوا ۲۳۵ میلیارد تومان بوده که پس از کسر مالیات و هزینه‌های نقل و انتقال، سود این شرکت حدود ۵ هزار میلیارد تومان (5 همت) است. این ارقام نشان‌دهنده رشد ۲۱ برابری سرمایه‌گذاری سرآوا از زمان ورود به ترکیب سهامداری دیجی‌کالا تا زمان خروج است.

مبلغ ۵۲۵۷ میلیارد تومان به سرآوا طی سه مرحله پرداخت می‌شود. ۴۵ درصد از این مبلغ در تاریخ ۲۹ مرداد به‌صورت چک بانکی رمزدار پرداخت شده است. مابقی ۵۵ درصد مبلغ نیز با ضمانت‌نامه بانکی تعهد شده است که ۳۰ درصد آن در اول مهر و ۲۵ درصد دیگر در سی‌ام مهرماه پرداخت خواهد شد. با این حال، شرط پرداخت این دو مرحله، انتقال قطعی سهام تا ۳۱ شهریور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×