آخرین اخبار
» اخبار استارتاپی » پویا پیرحسینلو، مدیرعامل آروان‌کلاد: فیلترینگ افسارگسیخته‌، بزرگ‌ترین بحران‌ اینترنت در ایران است!
اخبار استارتاپی

پویا پیرحسینلو، مدیرعامل آروان‌کلاد: فیلترینگ افسارگسیخته‌، بزرگ‌ترین بحران‌ اینترنت در ایران است!

اردیبهشت 26, 1403 40

پویا پیرحسینلو، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل ابر آروان (آروان‌کلاد) در طی مصاحبه‌ای اعلام کرد اختلالات اخیر اینترنت به‌خاطر حملات گسترده سایبری است، انحصار و ناتوانی زیرساخت هم به آن دامن زده است.

پیرحسینلو در مورد اختلالات اخیر اینترنت توضیح داد:

تنها وزارت ارتباطات می‌تواند به شکل یکپارچه شبکه را بررسی کند و علت قاطعانه‌ای برای مشکلات شبکه عنوان کند، اما آنچه ما از ابتدای سال تا امروز دیده‌ایم، اختلال شدید به دلیل حملات DDoS است که روی اپراتورها و شرکت‌ زیرساخت اتفاق می‌افتد.

وی افزود:

در هفته گذشته نیز ما شاهد اختلالات جدی به شکل مقطعی و در مدت زمان ۳ تا ۱۰ دقیقه بودیم؛ به این صورت که اختلالات سه دقیقه‌ای، پنج و یا ده دقیقه‌ای را به شکل پرتکرار در اپراتورهای مختلف مشاهده کردیم. ظاهرا دلیل اصلی این اختلالات، انحصار و ناتوانی شرکت زیرساخت برای تامین پهنای باند کافی و Redundant و مقابله با حملات DDoS است. در سه سال اخیر ظرفیت پهنای باند بین‌المللی کشور افزایش پیدا نکرده است محدودیت پهنای باند بین‌الملل کشور باعث می‌شود که ناتوانی در برابر حملات DDoS پررنگ‌تر شود و بیشتر به چشم بیاید.

مدیرعامل آروان‌کلاد درباره اختلال در سایت‌های داخلی و خارجی عنوان کرد:

وضعیت شبکه پیچیده است. وقتی اختلال روی یک پروایدر وجود دارد، بعضا از خارج به داخل هم این اختلال وجود دارد یا کاربران داخلی که از سرویس‌های مختلف استفاده می‌کنند ممکن است چنین اختلالاتی را جدی‌تر ببینند. با این‌حال، برای بررسی دقیق‌تر این موضوع به داده‌ها و گزارشات‌ دقیق‌تری نیاز است تا بتوانیم بگوییم هر یک از این مشکلات دقیقا مربوط به کدام بخش است.

پیرحسینلو در خصوص دغدغه حفظ امنیت اطلاعات هنگام استفاده از فیلترشکن عنوان کرد:

صرف استفاده از VPN باعث نمی‌شود که امنیت کاربر زیر سوال برود. وقتی محدودیت شبکه به قدری گسترده می‌شود که همه به اجبار از VPN استفاده می‌کنند، خیلی از کاربران حتی از VPNهای رایگان استفاده می‌کنند و ممکن است این VPNها بدافزار داشته باشند؛ باید توجه داشت که تجربه و گزارش‌ها نشان می‌دهند که این بدافزارها واقعا وجود دارند. از طرفی اطلاعاتی نیز که از فروشنده VPN پروکسی می‌شود، ممکن است در مواردی مورد سواستفاده قرار گیرند. بنابراین این موضوع گسترده است و نمی‌توان به طور مستقیم بین آن‌ها رابطه علی و معلولی بیان کرد اما به طور کلی بزرگ‌ترین بحران‌ اینترنت در ایران، فیلترینگ افسارگسیخته‌ای است که در کشور انجام می‌شود.

وی در پایان توضیح داد:

حملات DDoS به اپراتورها و زیرساخت کشور اجتناب‌ناپذیر است. اما باید در نظر داشت که ‌انحصار و مشکلات متعدد در شرکت ارتباطات زیر ساخت است که باعث تشدید و تاثیر بالای این اختلالات می‌شود. در سه سال گذشته پهنای باند بین‌الملل افزایش نداشته، این در صورتی است که ابعاد حملات DDoS روز به روز گسترده‌تر می‌شود و باید به سرعت ظرفیت‌ اینترنت کشور افزایش و زیرساخت‌های مرتبط، به شکل جدی توانمندتر شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×