آخرین اخبار
» رویدادها » گزارش جامع رویداد یلداسامیت 1402
رویدادها

گزارش جامع رویداد یلداسامیت 1402

بهمن 1, 1402 80

یلدای کارآفرینی استارتاپی، امسال با حضور چهر‌های شناخته شده اکوسیستم کارآفرینی ایران در تاریخ 27 دی‌ماه به‌صورت حضوری و 28 و 29 دی‌ماه به‌صورت آنلاین برگزار شد.

مجید حسینی‌نژاد، مدیرعامل علی بابا

در پنل کارآفرینان شرکت‌های بزرگ اینترنتی در همایش یلدا سامیت، مجید حسینی‌نژاد، مدیرعامل علی بابا، کل سهم بازار اقامتگاه آنلاین را 15% اعلام کرد و در ادامه افزود علی‌بابا توانسته است 70% این بازار را تصاحب کند.  حسینی‌نژاد سهم این شرکت را در ناوگان قطار 37% و در اتوبوسرانی 5% (از کل سهم بازار آنلاین ده درصدی آن) اعلام کرد. وی در ادامه افزود:

50% مردم برای سفر داخلی، بلیط آنلاین تهیه می‌کنند.

مدیرعامل علی بابا با اشاره به تعلیق شدن این شرکت به جهت گران‌فروشی، اقتصاد دستوری را مهم‌ترین چالش بیرونی علی بابا دانست. وی در ادامه خبر از ورود مستقیم این شرکت به بازار ایرلاین و اتوبوسرانی داد و افزود:

نام ایرلاین مخصوص علی‌بابا “دات ایر” خواهد بود. 

میلاد منشی‌پور، مدیرعامل تپسی

میلاد منشی‌پور، مدیرعامل تپسی، در پاسخ به سوالی در خصوص خبر خرید سهام تپسی توسط گروه صنعتی گلرنگ توضیح داد که هفته گذشته گروه‌های مختلف سهامداری، بخش عمده‌ای از سهام تپسی را آگهی کردند و به مزایده گذاشتند. 

وی در ادامه افزود گلرنگ یکی از مجموعه‌هایی است که علاقه خود را به خرید سهام تپسی نشان داده است اما تا پیش از انجام مزایده در نیمه بهمن‌ماه، خریدار مشخص نمی‌شود.

مسعود شاهمرادی، مدیرعامل و هم‌بنیانگذار خانومی

مسعود شاهمرادی، مدیرعامل و هم‌بنیانگذار خانومی، فروش خانومی را در سال 1402، یک همت (هزار میلیارد تومان) و پیش‌بینی خود از فروش سال آتی این شرکت را 4.5 الی 5 همت اعلام کرد. وی برآورد خود از بازار بیوتی آنلاین ایران را 4% عنوان کرد و افزود: 

پیش‌بینی میکنیم این رقم در سال آینده به ۱۰٪ برسد.

شاهمرادی در خصوص چالش این شرکت در پی اتفاقات سال ۱۴۰۱ توضیح داد: 

با کاهش ۸۸درصدی در فروش مواجه شدیم و خانومی در حال شکست خوردن بود؛ اما در سال ۱۴۰۲ موفق شدیم تارگت خود را ۹۹.۶٪ محقق کنیم.

محمد خلج، مدیرعامل اسنپ

محمد خلج، مدیرعامل اسنپ، در این رویداد، تعداد رانندگان تاکسی‌های اینترنتی (اسنپ و تپسی) را 3.5 میلیون نفر اعلام کرد. خلج با اشاره به سهم بازار کوچک تاکسی‌های آنلاین، گفت:

روزانه ۵.۵ میلیون سفر آنلاین انجام می‌شود و ۵ تا ۱۰درصد سفرهای شهری در پلتفرم‌ها اتفاق می‌افتد.

مدیرعامل اسنپ در ادامه پنل، تعداد کاربران اسنپ را 60 میلیون نفر اعلام کرد و ضمن اشاره به تعداد درخواست‌های این کاربران در اپلیکیشن، افزود:  

در اسنپ روزانه ۱۰ تا ۱۲ میلیون درخواست ثبت میشود که بیشترین سهم آن متعلق به اسنپ تاکسی است.

شکوری‌مقدم، هم‌بنیانگذار آپارات و فیلیمو،

محمد جواد شکوری‌مقدم، هم‌بنیانگذار آپارات و فیلیمو، در پاسخ به سوالی درباره چشم‌انداز فعالیت فرامرزی عنوان کرد:

در خصوص فعالیت فرامرزی اقداماتی انجام داده‌ایم اما هنوز به مرحله اعلام عمومی نرسیده است.

مهدی شکوری‌مقدم، دیگر هم‌بنیانگذار آپارات و فیلیمو، با ارائه آمار و ارقام، وضعیت حال حاضر فیلیمو و آپارات را شرح داد. وی عنوان کرد در ماه 8.5 دستگاه و 11 میلیون نفر از فیلیمو استفاده می‌کنند که این بدان معناست که 65% از سهم بازار شبکه نمایش خانگی متعلق به فیلیمو است.

شکوری‌مقدم، اسکیل این بازار برای تولید محتوا را 1400 الی 1500 میلیارد تومان (1.4 همت الی 1.5 همت) برآورد کرد که با توجه به تولید 250 الی 300 فیلم، سریال و رئالیتی‌شو توسط فیلیمو، سهم این پلتفرم از بازار، 850 الی 900 میلیارد تومان است.

در ادامه این پنل اشاره شد که آپارات ماهانه ۶۷ میلیون بازدید کننده یکتا دارد و بیش از یک میلیون قطعه ویدئوی جدید در ماه روی آپارات بارگذاری میشود. شکوری مقدم با اشاره به این نکته که بیش از 5300 تولیدکننده محتوا در آپارات فعالیت میکنند، افزود:

سال گذشته ۱۷۰ میلیارد تومان به تولید کننده‌های محتوا در آپارات بر اساس درآمدی که روی بازدید ایجاد کردند، پرداخت شده است.

اشکان آرمندهی، مدیرعامل دیوار

در ادامه، اشکان آرمندهی، مدیرعامل دیوار، عدم دانش مناسب و کافی حوزه قضایی در خصوص استارتاپ‌ها را دلیل اتفاقات قضایی اخیر پیرامون این پلتفرم دانست. وی در ادامه در خصوص آمار و ارقام پلتفرم دیوار عنوان کرد تعداد کاربران یکتای دیوار در سال گذشته 53 میلیون نفر بوده است. این پلتفرم 10 میلیون کاربر فعال روزانه و 40 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد. 

آرمندهی با اشاره به تعداد آگهی‌های این پلتفرم افزود: روزانه ۵۰۰ هزار اگهی جدید در دیوار ثبت میشود که الزاما همه آن‌ها منتشر نمیشود و در حال حاضر 8 میلیون آگهی در این پلتفرم قابل مشاهده است. 

مسعود طباطبایی، مدیرعامل دیجیکالا

مسعود طباطبایی، مدیرعامل دیجیکالا در پنل خرده‌فروشی آنلاین رویداد یلداسامیت اعلام کرد اولین شعبه فروشگاه فیزیکی (آفلاین) دیجیکالا در نیمه اول سال آینده رونمایی خواهد شد.

وی با اشاره به این نکته که تعداد کالاهای این فروشگاه آفلاین کمتر از دو الی سه هزار نوع کالا در نظر گرفته شده است، افزود:

مساحت اولین فروشگاه ما زیر هزار متر خواهد بود و تنها لوازم دیجیتال در آن فروخته خواهد شد.

طباطبایی در ادامه توضیح داد که مزیت رقابتی دیجیکالا، دیتایی است که در این سال‌ها از رفتار مشتریان جمع‌آوری کرده است و با تحلیل همین دیتا کالاهای دیجیتالی که افراد در پلتفرم دیجیکالا بیشتر جستجو کرده‌اند و یا خریده‌اند را در فروشگاه آفلاین عرضه خواهد کرد. 

وی با بیان این موضوع که تعداد آیتم‌ها (کالاها) در دیجیکالا ۱۰ میلیون نوع است، افزود:

روزانه ظرفیت پردازش یک میلیون کالا در دیجیکالا وجود دارد.

طباطبایی سهم بازار دیجیکالا در خرده‌فروشی آنلاین را ۵۰٪  و تعداد بازدیدکنندگان روزانه این پلتفرم را ۴.۵ الی ۶ میلیون نفر اعلام کرد و در ادامه شرح داد که تاکنون ۳۶۰هزار فروشنده در دیجی‌کالا محصولات خود را به فروش گذاشته‌اند.

سعید و حمید محمدی، هم‌بنیانگذاران دیجیکالا

سعید و حمید محمدی، هم‌بنیانگذاران دیجیکالا در رویداد یلداسامیت دلیل کناره‌گیری خود از مدیرعاملی دیجی‌کالا پس از 17 سال را تبیین استراتژی کلان دیجیکالا، جذب سرمایه و بورسی شدن (IPO) عنوان کردند. 

بنیانگذاران دیجیکالا در ادامه افزودند تغییر ساختار دیجیکالا از سه سال پیش کلید خورده بود و مسئولیت هر بخش آن به بنیانگذار آن بخش و یا یک فرد متخصص در آن زمینه، سپرده شده بود. در راستای تکمیل این زنجیره، مسعود طباطبایی به عنوان مدیرعامل شرکت دیجیکالا در حوزه تجارت الکترونیک انتخاب شده است و آن‌ها همچنان نقش مدیریتی هلدینگ گروه دیجیکالا را بر عهده دارند.

برادران محمدی در پاسخ به این سوال که آیا انتخاب مسعود طباطبایی با هدف تنظیم روابط با رگولاتوری بوده است، توضیح دادند همچنان مسائل مربوط به رگولاتوری را خود حل و فصل میکنند و ارتباط با رگولاتوری تاثیری در انتخاب مسعود طباطبایی به‌عنوان مدیرعامل دیجیکالا نداشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×