» اخبار استارتاپی » گزارش سال 1402 جاباما: تعداد کاربران جاباما با رشد 3 برابری به بیش از 7 میلیون نفر رسید
اخبار استارتاپی

گزارش سال 1402 جاباما: تعداد کاربران جاباما با رشد 3 برابری به بیش از 7 میلیون نفر رسید

شهریور 7, 1403 50

جاباما به‌عنوان رهبر بازار رزرو آنلاین اقامتگاه در ایران، گزارش عملکرد خود را در سال ۱۴۰۲ منتشر کرد. این گزارش به بررسی وضعیت کاربران، میزبانان، اقامتگاه‌ها، شهرها و سایر بخش‌ها پرداخته است.

مسیر جدید جاباما برای توسعه اقتصاد گردشگری ایران

جاباما که تاکنون بر معرفی انواع اقامتگاه و خدمات رزرو در ایران متمرکز بوده، در سال گذشته با وسعت دید بیشتری حرکت کرده است. این شرکت اکنون به سمت جاذبه‌های ناشناخته‌تر ایران گام برداشته تا اقتصاد گردشگری در این مناطق را رونق بخشد.

به گفته جاباما، هدف این است که هر ایرانی با معرفی و روایت شهرهای زیبا و جذاب کشور، نقش موثری در توسعه گردشگری ایفا کند. جاباما با ارائه این گزارش، نه‌تنها به شرح آمار و ارقام پرداخت، بلکه داستان‌هایی از شهرهای مختلف ایران را نیز روایت کرد. مسیر جدید جاباما افزایش ظرفیت گردشگری و کمک به رشد اقتصاد گردشگری مناطق مختلف کشور عنوان شده است.

جاباما، بسترساز تحولی جدید در گردشگری ایران؛ از اقامتگاه‌های «کنار جاده‌ای» به رزرو آنلاین

بر اساس این گزارش، بازار گردشگری ایران، به دلیل افزایش قیمت‌ها و تورم، در حال تغییر است. با افزایش قیمت اقامت در هتل‌ها و کمبود گزینه‌های اقتصادی، تقاضا برای اقامتگاه‌های غیرهتلی افزایش یافته است.

این تغییرات در پی تلاش برای ارائه گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر و متنوع‌تر در اقامتگاه‌ها است و نشان‌دهنده نیاز به نوآوری و انعطاف‌پذیری بیشتر در صنعت گردشگری ایران برای جذب مسافران داخلی و خارجی است. این روند، همچنین به ایجاد فرصت‌های جدید برای میزبانان محلی و تنوع در تجربیات مسافران منجر شده است.

جاباما تلاش می‌کند تا با ایجاد بستری رقابت‌پذیر برای میزبانان جهت قیمت‌گذاری منصفانه و با بررسی‌ها و مطالعات اجتماعی، به آنلاین شدن این بازار کمک بیشتر و مؤثرتری کند و رفتار رزرو اقامتگاه را، به اصطلاح «کنار جاده‌ای» به آنلاین تغییر دهد.

در نتیجه این تلاش‌ها، جاباما اعلام کرده که سهم بازار رزرو آنلاین اقامتگاه‌های غیرهتلی در ایران در سال ۱۴۰۲ با رشدی 2.5 برابری به ۱۷ درصد رسیده است.

تعداد رزرو در کل بازار اقامتگاه‌های غیر هتلی در سال 1402 بیش از 7 میلیون بوده است

بر اساس این گزارش، اندازه بازار اقامتگاه‌های غیرهتلی در ایران به ۲۴ هزار میلیارد تومان رسیده که نشان‌دهنده رشد 1.3۳ برابری نسبت به سال گذشته است.

سود ناخالص بازار نیز با افزایش سالانه 1.15 برابری به ۳,۱0۵ میلیارد تومان رسیده است. همچنین تعداد کل رزروها مشابه سال قبل بیش از ۷ میلیون بوده است. آمار و ارقام گزارش جاباما نشان می‌دهد تعداد اقامتگاه‌ها و تعداد میزبانان در ایران، هر دو با رشد سالانه 1.1 برابری به ترتیب به 110 هزار و 55 هزار رسیده است.

سهم جاباما از این بازار چقدر است؟

بر اساس آمار ارائه شده، جاباما در سال گذشته رشد قابل توجهی را در زمینه‌های مختلف تجربه کرده است. تعداد کل کاربران این پلتفرم به بیش از ۷ میلیون نفر رسیده است که نشان‌دهنده رشد ۳ برابری نسبت به سال قبل است. همچنین تعداد کل میزبانان جاباما به بیش از ۱۸ هزار نفر و تعداد کل اقامتگاه‌ها به بیش از ۳۰ هزار رسیده است.

رزرو ویلا، بیشترین سهم را در میان انواع اقامتگاه‌ها دارد

داده‌های این گزارش نشان می‌دهد که در میان انواع اقامتگاه‌ها، رزرو ویلا با ۳۹ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است، در حالی که رزرو آپارتمان‌ها با ۲۰ درصد و رزرو اقامتگاه‌های بوم‌گردی با ۱۷ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

محصول جدید جاباما برای تقویت بوم‌گردی: تجربه

جاباما در سال ۱۴۰۱ با معرفی محصول جدیدی به نام “تجربه”، گام مهمی در جهت ارتقای بوم‌گردی برداشت. این محصول نه تنها به مسافران کمک می‌کند تا هر شهر را بهتر بشناسند، بلکه فرصتی را برای میزبانان و ساکنان محلی فراهم می‌کند تا از طریق ارائه تجربیات متنوع، به کسب درآمد بپردازند. این اقدام همچنین به افزایش اشتغال و رونق اقتصاد بوم‌گردی کمک می‌کند.

هر تجربه توسط یک میزبان محلی به مهمانان ارائه می‌شود و شامل فعالیت‌هایی مانند آشپزی و چشیدن، ماجراجویی، شهرگردی، طبیعت‌گردی، زندگی محلی، تورهای یک‌روزه، تفریح و ورزش‌های آبی، و هنر و خلاقیت است.

جاباما در یک نگاه

جاباما در سال ۱۳۹۴ در دل علی‌بابا با هدف تأمین هتل برای مسافران این کسب‌وکار شکل گرفت. این پلتفرم از سال ۱۳۹۸، با جدا شدن از علی‌بابا، تمرکز خود را بر افزایش آگاهی مردم درباره رزرو آنلاین اقامتگاه‌ها و معرفی اقامتگاه‌های بوم‌گردی قرار داد. همچنین، در سال ۱۴۰۲، جاباما با هدف ارتقای کیفیت میزبانی در ایران، اقدام به آموزش خدمات میزبانی کرده است.

برای مطالعه متن کامل گزارش کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×