آخرین اخبار
» اخبار استارتاپی » گزارش عملکرد 1401 دیجی‌پی: رشد 74برابری تعداد اعتبارهای BNPL اعطا شده
اخبار استارتاپی

گزارش عملکرد 1401 دیجی‌پی: رشد 74برابری تعداد اعتبارهای BNPL اعطا شده

فروردین 11, 1402 110

گزارش حاضر گزیده‌ای شفاف از عملکرد دیجی‌پی در سال ۱۴01 و مقایسه آن با سال قبل است که با استناد به آمار ارائه شده از سوی واحدهای کسب‌وکار، تجربه مشتریان، بازاریابی، پشتیبانی مشتریان، تکنولوژی و دیتا در دیجی‌پی گردآوری شده است.

مقایسه شاخص‌های عملکردی در سال‌های 1400 و 1401

گزارش سالانه دیجی‌پی در سال 1400، گسترش بازار فینتک‌ها و پتانسیل نهفته در این بازار برای کارآفرینان و فعالان این عرصه را به خوبی نشان می‎داد. بر اساس پیش‌بینی‌های مطرح شده در گزارش سال 1400، ارقام مربوط به تراکنش‌های اعتبار خرد و BNPL در سال 1401 افزایش داشته است. تعداد و مبلغ اعتبارهای BNPL اختصاص یافته به کاربران با میانگین رشد 6هزار درصدی نسبت به سال قبل مواجه شده است. تعداد اعتبارهای BNPL اختصاص داده شده به کاربران از 27هزار در سال 1400 به بیش از دو میلیون در سال 1401 رسیده است. این رشد چشمگیر در سال 1401 فرصت مناسبی برای لندتک‌ها بود تا بتوانند با تثبیت جایگاه خود در بازار، سهم خود را در اقتصاد دیجیتال افزایش دهند.

مبلغ کل تراکنش‌های پردازش شده و تراکنش‌های کارت به کارت با میانگین رشد 58درصدی نسبت به سال گذشته همراه بوده است.

مقایسه متوسط تعداد تراکنش‌های ماهانه و تعداد تراکنش‌های درگاه پرداخت یکپارچه در سال‌های 1400 و 1401 نشان‌ می‌دهد این تعداد تراکنش با تغییر چندانی مواجه نبوده است. از سوی دیگر، تعداد تراکنش‌ها بر بستر کیف پول دیجیتال با کاهش 34درصدی در سال 1401 مواجه شده است. مبلغ کل تراکنش‌های درگاه پرداخت قبض در سال 1401 با رشد قابل توجه‌ای از رقم یک میلیارد و هفتصد میلیون تومان به 202 میلیارد تومان رسیده است.

خرید اقساطی و دیجی‌پی

بر اساس گزارش منتشرشده دیجی‌پی، 75درصد از سرویس‌های اقساطی رقمی بین 25 تا 30 میلیون را به خود اختصاص داده اند. همچنین کاربران برای پرداخت کالایی که مبلغ آن بین 5 تا 10 میلیون تومان است؛ تمایلی به خرید اقساطی نشان نداده‌اند.

طبقه‌بندی سنی و جنسیتی کاربران نشان می‌دهد که افراد بین 30 تا 35 سال بیشترین تمایل را به خرید اقساطی دارند. همچنین آقایان پنج برابر بیشتر نسبت به خانم‌ها اقدام به خرید اقساطی می‌کنند. آیفون 13 محبوبترین کالا میان کاربران برای خرید اقساطی بوده است. پس از موبایل و تجهیزات جانبی موبایل، زیورآلات و کنسول بازی در رتبه دوم  و سوم این دسته‌بندی قرار دارند.

دیجی‌پی و BNPL

دیجی‌پی در سه ماه پایانی سال 1400 با هدف تکمیل سبد محصولات اعتباری و برای پاسخ به نیازهای کاربران و استفاده از وام‌های کوتاه‌مدت و ارزان‌قیمت، از سرویس خرید اعتباری BNPL یا الان بخر بعدا پرداخت کن! رونمایی کرد.

طبقه‌بندی سنی کاربران BNPL نشان می‌دهد افراد بین 35 تا 44 سال با تصاحب 36درصد بیشترین طرفداران استفاده از این سرویس بوده‌اند. لوازم جانبی موبایل (و در صدر آن هندزفری بلوتوثی) همچنان در رتبه‌بندی محبوب‌ترین کالای خریداری شده به روش BNPL، پیشتاز بوده است.

الگوی رفتار کاربران دیجی‌پی در بازپرداخت اقساط

نمودار زیر خوش‌حسابی اکثریت کاربران دو سرویس خرید اقساطی و BNPL را به خوبی نشان ‌میدهد. قریب به هشتاد درصد کاربران سرویس BNPL و پنجاه درصد کاربران سرویس خرید اقساطی حتی 15 روز زودتر از موعد مقرر پرداخت، اقساط خود را تادیه می‌کنند.

دیجی‌پی و SCF

تامین مالی زنجیره تامین(SCF) روشی خلاقانه و تکنولوژی محور است که با تامین مالی سرمایه‌های فروشندگان و تامین‌کنندگان مارکت‌پلیس‌ها کمک می‌کند، این بنگاه‌های اقتصادی سریع‌تر به سرمایه‌در‌گردش خود دسترسی پیدا کند.

بیش از سه هزار تامین‌کننده بصورت تجمعی این سرویس را در سال 1401 دریافت کرده‌اند. در ماه‌های آبان و دی 1401، دریافت تسهیلات به ترتیب به بالاترین مبلغ خود می‌رسد. مبلغ کل اعتبارهای اعطا شده برابر با 110 میلیارد تومان است.

برای دسترسی به متن کامل گزارش کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×