آخرین اخبار
» اخبار استارتاپی » گزارش ۱۴۰۱ متریکس منتشر شد: کاهش سهم نصب‌های غیرارگانیک گوگل‌ادز بین شبکه‌های تبلیغاتی فعال در ایران
اخبار استارتاپی

گزارش ۱۴۰۱ متریکس منتشر شد: کاهش سهم نصب‌های غیرارگانیک گوگل‌ادز بین شبکه‌های تبلیغاتی فعال در ایران

تیر 27, 1402 120

گزارش سالیانه متریکس در سال 1401  منتشر شد. در این گزارش با استفاده از داده‌های ۲۲۵ میلیون نصبی که متریکس در سال ۱۴۰۱ شمارش کرده؛ نحوه‌ی عملکرد شبکه‌های تبلیغاتی و آمار مربوط به رفتار کاربران موبایلی مورد بررسی قرار گرفته است.

درباره متریکس

متریکس یک پلتفرم تجزیه و تحلیل تبلیغات موبایل است که به کسب‌و‌کارها امکان می‌دهد که عملکرد کمپین‌های تبلیغاتی خود را بر اساس داده‌های واقعی ارزیابی و با استفاده از گزارش‌، آن‌ها را مقایسه کنند. در واقع، با استفاده از مانیتورینگ و اندازه‌گیری شاخص‌های بازاریابی موبایلی مانند تعداد نصب‌های اپلیکیشن، تعداد کاربران فعال و غیره، کسب‌و‌کارها می‌توانند درک کنند که کمپین‌های بازاریابی خود چقدر به اهداف و KPIهای تیم‌شان نزدیک بوده‌اند و به چه میزان موفق بوده‌اند.

نسبت نصب‌های ارگانیک و غیرارگانیک

نزدیک به ۹۰ درصد از نصب‌های بازی‌ها در سال 1401 به صورت ارگانیک رخ داده، این در حالی است که در دسته‌بندی برنامه‌ها، نصب‌های ارگانیک 80 درصد از کل نصب‌ها را تشکیل داده‌ است.

  • نصب ارگانیک: نصبی که از طریق تبلیغات به دست نیامده و کاربر به صورت ارگانیک اقدام به نصب اپلیکیشن کرده است.
  • نصب غیرارگانیک: نصب‌هایی که از طریق تبلیغات به دست آمده است.

نرخ تبدیل کلیک به نصب

شبکه‌های تبلیغاتی در تبدیل کلیک به نصب در دسته‌بندی برنامه‌ها بهتر از بازی‌ها عمل کرده‌اند؛ زیرا طبق آمار متریکس، در سال ۱۴۰۱ در دسته‌ی برنامه‌ها ۲ درصد از کل کلیک‌ها منجر به نصب اپلیکیشن شده‌اند، در حالی که نرخ تبدیل کلیک به نصب در بازی‌ها ۱/۵ درصد بوده است.

نرخ تبدیل کلیک به نصب در دسته‌بندی برنامه‌ها

با توجه به نمودار پایین، اپلیکیشن حوزه‌ی “ابزار” در دسته‌بندی برنامه‌ها، بیشترین نرخ تبدیل کلیک به نصب را داشته‌ است.

میزان تعامل کاربران با اپلیکیشن‌های مختلف

همانطور که در نمودار پایین می‌بینید، میزان تعامل کاربران در دسته‌‌بندی بازی‌ها بیشتر از برنامه‌ها بوده است؛ به این معنا که کاربران علاوه‌بر تعداد سشن بیشتر، مدت زمان طولانی‌تری هم داخل اپ‌های بازی‌ می‌مانند. این میزان به طور میانگین حدود 11 سشن به طول 6 دقیقه می‌باشد. سشن: منظور از سشن، یک بازه زمانی است که طی آن کاربر با اپلیکیشن تعامل می‌کند، یعنی وقتی کاربری اپلیکیشن را باز می‌کند و می‌بندد به عنوان یک سشن شمرده می‌شود.

سهم شبکه‌های تبلیغاتی در نصب‌های غیرارگانیک

در سال ۱۴۰۱، سهم نصب‌های غیرارگانیک گوگل‌ادز بین شبکه‌های تبلیغاتی فعال در ایران، به ۲۹/۵ درصد کاهش پیدا کرده است! در حالی که سهم این شبکه تبلیغاتی در سال گذشته چیزی حدود ۴۰ درصد بوده است. توجه: در این نمودار شبکه های تبلیغاتی برتر از نظر حجم تبلیغات آمده و از شبکه‌های تبلیغاتی با سهم کوچکتر صرف نظر شده است.

توزیع اپراتورهای تلفن همراه بین کاربران

کاربران برای کار با اپلیکیشن‌ها، بیشتر از اینترنت اپراتورهای همراه اول (۵۱%) و ایرانسل (۴۱%) استفاده کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×