آخرین اخبار
» اخبار استارتاپی » گزارش 1402 دیتاک؛ از وضعیت اینترنت ایران تا رفتار کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی
اخبار استارتاپی

گزارش 1402 دیتاک؛ از وضعیت اینترنت ایران تا رفتار کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی

خرداد 5, 1403 30

دیتاک گزاش سالانه خود در سال 1402 را با عنوان “بررسی رفتار کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی” منتشر کرد. این گزارش به بررسی تعداد کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی و وضعیت کیفیت اینترنت در ایران به نسبت شاخص جهانی پرداخته است.

فیلترینگ مخل فعالیت 3,7 میلیون کسب‌وکار فعال در اینستاگرام شده است

گزارش سالانه دیتاک که به بررسی رفتار کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی میپردازد، نشان از آن دارد که 31 میلیون کاربر فعال ایرانی، اینستاگرام را به عنوان اولین گزینه خود در بین شبکه‌های اجتماعی انتخاب کرده‌اند. پس از اینستاگرام، تلگرام با 24 میلیون کاربر فعال در رتبه دوم قرار گرفته است.

به گفته دیتاک در بین شبکه‌های اجتماعی، اینستاگرام همچنان محبوب‌ترین پلتفرم است و شاهد بازگشت 90 درصد از کاربران فعال پیش از فیلترینگ به این شبکه هستیم.

بر اساس این گزارش 3,7 میلیون کسب‌وکار فعال در اینستاگرام وجود دارد که مد و پوشاک با 33% بیشترین سهم در این میان را دارد. پس از آن زیبایی و سلامت و خوراکی‌ها به ترتیب با 25% و 12% در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

این آمار و ارقام نشان میدهد که فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی نه تنها  3,7 میلیون کسب‌وکار فعال در اینستاگرام را با چالش مواجه کرده بلکه میتواند گردش مالی ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی که بیش از 130 همت (هزار میلیارد تومان) است را نیز تحت‌الشعاع قرار دهد.

کیفیت اینترنت در ایران پایین‌تر از بورکینافاسو و بالاتر از آنگولا است

دیتاک در بخشی از گزارش سالانه 1402 خود، به بررسی وضعیت اینترنت در ایران پرداخته است. این گزارش نشان میدهد شاخص کیفیت اینترنت در ایران در سال 2023 پایین‌تر از کیفیت اینترنت در بورکینافاسو است؛ ولی اینترنت باکیفیت‌تری نسبت به کشور آنگولا داریم.

بر اساس گزارش دیتاک شاخص کیفیت اینترنت ایران در حالی 39% است که شاخص متوسط جهانی 54% و بالاترین کیفیت اینترنت متعلق به امارات با شاخص 100% است.

به گفته دیتاک شاخص کیفیت اینترنت، به سرعت و پایداری اتصال اینترنت در یک کشور و اینکه آیا در حال بهبود است یا خیر اشاره دارد.

همچنین در این گزارش عنوان شده دسترسی به اینترنت در ایران 83% است که از این درصد بیشترین سهم متعلق به همراه اول با 48% و پس از آن ایرانسل با 38% است. اینترنت ثابت و رایتل نیز به ترتیب در رتبه‌های سوم و چهارم با 10% و 4% قرار گرفته‌اند.

این گزارش نشان میدهد که بر اساس اعلام سازمان تنظیم مقررات، سرعت اینترنت سیار نسبت به سال گذشته 22.9 درصد کاهش و سرعت اینترنت ثابت 10.1 درصد افزایش داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×