۵٪ از کاربران روزانه بازیهای موبایلی در ایران، از کاربران بازیهای مدریک هستند
استودیو بازیسازی مدریک در سال 2023 بهعنوان یکی از شناختهشدهترین استودیوهای بازیسازی منطقه MENA معرفی شد؛ استودیویی که با ارائه حداقل یک عنوان موفق جهانی، توانست هم رضایت منتقدان را جلب کند و هم موفقیت تجاری چشمگیری به دست آورد. برای آشنایی بیشتر با دستاوردها و مسیر این استودیو پیشرو، به سراغ محمدمهدی بهفرراد، مدیرعامل مدریک، رفتیم تا از زبان او بیشتر بشنویم.
رشد ۴ برابری نصبهای ارگانیک بازیهای مدریک پس از رفع فیلترینگ گوگلپلی!
محمدمهدی بهفرراد، مدیرعامل استودیو بازیسازی مدریک، در گفتگو با ایرانیان استارتاپ از تأثیر رفع فیلترینگ گوگلپلی بر تعداد نصب بازیهای این استودیو گفت. او توضیح داد که این اقدام امکان دسترسی به کاربران گوگلپلی هنگام اجرای کمپینهای تبلیغاتی را تسهیل کرده است.
بهفرراد تأکید کرد که پیش از رفع فیلترینگ، محدودیتهای ناشی از عدم دسترسی به کاربران گوگلپلی مانعی جدی برای کمپینهای تبلیغاتی مدریک بود. با برداشته شدن این محدودیت، مدریک توانسته است کمپینهای خود را آغاز کند و همزمان شاهد رشد ۳ تا ۴ برابری در نصبهای ارگانیک باشد. او همچنین تصریح کرد که نصبهای حاصل از کمپینهای تبلیغاتی همچنان اهمیت بیشتری دارند و نقش اصلی را در جذب کاربران جدید ایفا میکنند.
استودیو بازیسازی مدریک تاکنون در سه مرحله، موفق به جذب سرمایه شده است!
مدیرعامل مدریک، در ادامه اطلاعاتی درباره ترکیب سهامداران، دستاوردهای این استودیو و عملکرد بازیهای آن ارائه داد. به گفته وی، ترکیب سهامداری مدریک شامل چند صندوق سرمایهگذاری مطرح از جمله پیشگام، نوآفرین، بهمن و شناسا است که در سه مرحله سرمایهگذاری مختلف، از این استودیو حمایت کردهاند.
استودیو مدریک تاکنون حدود ۵۴ بازی را بهصورت مستقل یا مشارکتی با تیمهای مختلف توسعه داده است. بهفرراد در مورد بازیهای محبوب این استودیو گفت: «آثاری مانند خروس جنگی، بهشت آشپزی، شبهای مافیا، گلمراد، بازی گلشیفته، زودیاک و شهرزاد از جمله عناوین پرطرفدار و پرمخاطب ما بودهاند.»
وی در ادامه به عملکرد سال گذشته بازیهای مدریک اشاره کرد و گفت: «بازیهای این استودیو در طول سال گذشته بسته به ژانر، بین ۱۰۰ هزار تا ۲ یا ۳ میلیون نصب داشتهاند. با این حال، میانگین نصب بازیها در محدوده ۵۰۰ هزار تا ۱ میلیون بوده است.»
استودیو بازیسازی مدریک، ۵٪ از سهم بازار بازیهای موبایلی ایران را در اختیار دارد!
بهفرراد، به سهم بازار این استودیو و چالشهای صنعت گیم در ایران اشاره کرد. به گفته وی، بر اساس دادههای موجود مدریک و پیمایش بنیاد ملی بازیهای رایانهای، حدود ۵ درصد از کاربران روزانه بازیهای موبایلی در ایران، از کاربران بازیهای مدریک هستند.
بهفرراد با اشاره به اینکه این آمار شامل بازیهای داخلی و خارجی مدریک است، تأکید کرد که لفظ «بازی آنلاین» توصیف دقیقی برای محصولات این استودیو نیست. او توضیح داد که مدریک هم بازیهای آنلاین و هم آفلاین تولید میکند و ویژگی مشترک تمامی این بازیها، موبایلی بودن آنهاست.
وی در ادامه به چالشهای اصلی مدریک در تولید بازیهای متناسب با بازار ایران پرداخت و کمبود نیروی انسانی متخصص و حرفهای در صنعت گیم را یکی از مهمترین موانع دانست. بهفرراد همچنین به محدودیت سرمایهگذاری خطرپذیر در این حوزه اشاره کرد و گفت: «با توجه به نسبت ریسک به پاداش در این صنعت، سرمایهگذاری در گیم به اندازه کافی انجام نمیشود و این موضوع مانعی جدی برای رشد است.»
۱۵٪ از درآمد استودیو بازیسازی مدریک از بازارهای بینالمللی تأمین میشود!
در پایان مدیرعامل مدریک، به سهم بازارهای بینالمللی از درآمد این استودیو اشاره کرد. به گفته وی، حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از درآمد مدریک از بازارهای خارجی تأمین میشود. تاکنون این استودیو ۶ عنوان بازی برای بازارهای بینالمللی طراحی کرده است، هرچند برخی از این بازیها ابتدا در ایران منتشر شده و سپس نسخههای خارجی آنها عرضه شدهاند.
بهفرراد همچنین به چالشهای تعاملات بینالمللی اشاره کرد و آن را یکی از موانع جدی در مسیر توسعه صادرات دانست. وی اظهار داشت: «شرکتها و پلتفرمهای خارجی حاضر نیستند خدمات مستقیمی به ما ارائه دهند و ناچاریم از طریق واسطهها فعالیت کنیم. این محدودیتها دست ما را بسته و مانع از عملکرد مناسب در حوزه صادرات میشود.»
او تأکید کرد که رفع این محدودیتها میتواند تأثیر چشمگیری بر گسترش فعالیتهای مدریک در بازارهای بینالمللی داشته باشد.
دیدگاهتان را بنویسید