آخرین اخبار
» آموزش » اهمیت برندسازی در استارتاپ‌ها
آموزش - بازاریابی و فروش

اهمیت برندسازی در استارتاپ‌ها

تیر 10, 1402 80

بهترین تکنولوژی‌ها هميشه نامرئي‌اند. فرقي نمي‌كند شبکه اجتماعی مورد علاقه شما باشد يا پخش آنلاین، یا برنامه اسب سواری- آنها فقط کار می‌کنند. مردم این خدمات را نه بر اساس راه حل‌های تکنولوژیکی خاص که زیربنای آن‌هاست، بلکه بر اساس تجربه کلی که ارائه می‌کنند، برمي‌گزينند. این تجربه کاربری يك شبه اتفاق نمی افتد. بلكه شامل کدهایی است که برنامه نویس می‌نویسد، سیستمی که معمار می‌سازد و رابطی که طراح ایجاد می‌كند. اگر شرکت نوپايي یکی از این بخش‌ها را از دست بدهد، نمی‌تواند تجربه‌ای عالی ارائه دهد.

کاملا ضروری است که این شرکت مالکیت مشخصی بر تمام فناوری‌هایی که به خلق تجربه منجر می‌شوند، داشته باشد؛ زیرا این تجربه است که برند را می‌سازد. همانطور که مشتریان شما با آن تجربه برند آشنا می‌شوند، شما نیز به مالکیت واضح برند نیاز دارید تا از جایگاه خود در بازار محافظت کنید. از نگاه بسياري از سرمايه‌گذاران، برند، مهم‌ترين دارايي يك كسب‌و‌كار است. اما چرا برند؟ در این مقاله به اهمیت داشتن برند معتبر و مطرح در کسب و کارها پرداخته ایم.

برداشتن اولین قدم درست

وقتی برنامه نویس، طراح و معمار گرد هم می‌آیند تا سرویسی بسازند که از تجربه مشتری پشتیبانی کند، اولین قدم آن‌ها انتخاب یک زبان برنامه‌نویسی یا خرید سخت‌افزار نیست. گام اول اين است که یک شرکت تشکیل دهید و تصمیم بگیرید چه کسی مالک آن است. برای اینکه شرکت مالک تمام فناوری‌هایی باشد که باعث ایجاد تجربه می‌شود، بایستي مالک مالکیت معنوی همه فناوری‌ها باشد.

با رشد و توسعه شرکت، ارزشمندترین مالکیت معنوی آن ممکن است در هیچ یک از ویژگی‌های فنی خاص قرار نگیرد، بلکه در برندی که کاربران با آن ارتباط برقرار می‌کنند، یعنی علائم تجاری شرکت نهفته باشد. سرویس‌هایی مانند نت‌فلیکس و فیس‌بوک دارای فناوری بسیار پیچیده‌ای هستند که کارهای به ظاهر ساده را انجام می‌دهند، مانند مدیریت فید خبری یک کاربر یا قالب‌بندی یک فیلم برای هر صفحه نمایش. تا زمانی که این سرویس به کار خود ادامه دهد – و با بهبود تجربه کاربری آن‌ها – مشتریان ممکن است معماری شبکه کارآمد یا پروتکل تاخیر صفر ثانیه‌ای را درک نکنند. نیازی هم به این کار ندارند. مردم فقط برند ارائه‌دهنده خدمات را دوست دارند.

همچنین، بر خلاف اکثر اشکال مالکیت معنوی، تا زمانی که مالکِ برند، آن را تمدید نکند، حفاظت و حمايت از آن ادامه دارد. با یک بایگانی ساده هر ده سال، همان برند به طور بالقوه می‌تواند برای همیشه وجود داشته باشد. هیچ کس دیگری نمی تواند از یک برند مشابه براي ارائه كالا و خدمات مشابه استفاده كند.

در ادامه اين مقاله،‌چند روش برای اثبات ارزش برندها و حمایت از موفقیت آن‌ها توسط سرمايه‌گذاران آورده شده است:

  • برند یکی از معدود عناصري است که رقیب شما نمی‌تواند آن را کپی کند. حق ثبت اختراع و کپی‌رایت نمونه‌هایی از مالکیت معنوی ارزشمند هستند که حداقل برای یک دوره زمانی نمی‌توان به آن ها دست پیدا کرد. اما کپی‌برداری از یک برند قوی، به خصوص با علائم تجاری مناسب، غیرممکن است.
  • برند تفکر کلی کسب و کار شما را هدایت می‌کند. فرض می‌کنیم که این کار هم‌اکنون با ارزش‌ها و اهداف کسب و کار شما سازگار است. استراتژی برند حکم می‌کند که رولکس ساعت های ۳۰۰ دلاری را برای رقابت با کمپانی‌های دیگر به فروش نرساند و به همین دلیل است که دیزنی، برند خود را بر محتوا ترجيح داده و آن را گل سرسبد مي‌داند.

  • برند قوی به کارمندان انگیزه می‌دهد. در حال حاضر کار کردن با گوگل یا اپل یا فیسبوک بسیار لذت‌بخش است؛ و احتمالا تصادفی نیست که هر سه این برندها به این دليل شهرت دارند که از کارمندان خود درباره انرژی، ایده و ساعت‌های طولانی كار، سؤال مي‌كنند . البته، اگر کار زیاد شود، نام برندهایی مانند آن‌ها در رزومه سال‌های آینده خوب به نظر خواهد رسید. بخشی از یک برند کوچک بودن که تازه شروع به کار می‌کند نیز می‌تواند هیجان‌انگیز و انگیزه‌بخش باشد. باور به برندی که برای آن کار می‌کنید می‌تواند به تبدیل یک شغل به حرفه دائمي کمک کند.
  • یک برند قوی کارمندان با کیفیت را جذب می‌کند. یک برند قوی به استخدام نامزدهای برتر برای یک شغل کمک خواهد کرد. این موضوع می‌تواند به خصوص در بازار کار فشرده که در آن بهترین افراد احتمالا از قبل استخدام شده‌اند و باید فریب بخورند، مهم باشد. اگر مهندس خودرو بودید، آیا به شغلی در فورد بیشتر از شغلی در فولکس واگن علاقه مند بودید؟ یک برند قوی حتی می‌تواند تاثیر پایین نگه داشتن هزینه‌های حقوق و دست مزد را نیز داشته باشد. شرکت‌های ناامیدکننده می‌توانند مزایای رقابتی ارائه دهند، اما نه مزایای استثنایی، و هنوز هم کارمندان را به پیشرفت در سازمان امیدوار می‌كنند.
  • یک برند قوی به شرکت کمک می‌کند تا انتقاد یا یک رویداد منفی را تحمل کند. یک مورد معمول برای انجام این کار این است که برندهای خودرو چگونه از اتهام سهل انگاری که منجر به توليد سیستم‌های معیوب می‌شود، عبور می‌کنند. تویوتا به راحتی از مشکلات خود در شتاب‌گیری ناخواسته رهایی یافته است. تخلفات فولکس واگن در تقلب عمدی در تست‌های آلایندگی هنوز در دادگاه نظر مصرف‌کنندگان است. آن‌ها به عنوان یک برند جهانی، انعطاف‌پذیری خاصی در برند خود دارند. اما در آمریکا، جایی که آن‌ها قبل از این رسوایی کم‌تر از یک درصد از سهم بازار را در اختیار داشتند، ممکن است در دراز مدت دچار مشکل شوند. از سوی دیگر، برندی که در حال حاضر با مشکل مواجه است، می‌تواند با یک رسوایی از بین برود.

البته فراموش نكنيد كه هویت یک برند شامل عناصر مختلفی است، اما همه این عناصر ارزش یکسانی ندارند. عناصری در هویت برند شما وجود دارند که دارایی های برند بوده و کلید تکامل برند شما برای ایجاد موفقیت محسوب مي‌شوند. استراتژی برندسازی به رهبران و متخصصان بازاریابی مانند شما کمک می‌کند برندهای قوی بسازند. پس اگر به تازگی کسب و کار نوپای خود را اره اندازی کرده اید، دست به کار شوید و برندی مطرح برای محصولاتتان طراجی کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×