آخرین اخبار
» اخبار استارتاپی » گزارش عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و خصوصیِ بورسی در سال 1402
اخبار استارتاپی

گزارش عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و خصوصیِ بورسی در سال 1402

فروردین 30, 1403 50

بر اساس گزارش منتشر شده توسط صندوق جسورانه پیشگام، صندوق‌هـای سرمایه‌گذاری جســورانه (VC) و خصوصی (PE) ذیــل نظارت سازمان بــورس و اوراق بهــادار تأسـیس میشـوند و فعالیـت میکننـد. ایـن صندوق‌ها سرمایه ثابت دارند و زمان تأسیس صنــدوق، ســرمایه آنهــا مشخص شده و ثابـت است (end-closed).

سرمایه صندوق به صورت مرحلـه‌ای در طـول عمـر صنـدوق (عمدتا در دوره سرمایه‌گذاری) بـا توجـه بـه زمانبندی اعلام شده در امیدنامـه صندوق و نیاز سـرمایه‌گذاری مدیر تأدیه میشود.

سـرمایه صندوق‌های PE-VC بورسی 33٬600 میلیارد ریال اسـت

بر اساس این گزارش، در حـال حاضـر در حال حاضر ۲۱ صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه (VC) و خصوصی (PE) بورسی، ذیل نظارت سازمان بورس و اروراق بهادار فعالیت می‌کنند. مجمــوع ســرمایه ایــن صندوق‌هــا مبلــغ 33٬600 میلیارد ریال اسـت. مبلـغ 13٬500 میلیـارد ریـال بـا سـهم بـازار 40 درصـد در قالـب 16 صنـدوق VC و مبلـغ 20٬100 میلیـارد ریـال بـا سـهم بـازار 60 درصـد در قالـب 5 صنــدوق PE فعالیــت میکننــد.

500 میلیون دلار تزریق سرمایه بـه زیست‌بوم فناوری و نوآوری

طبق آمار ارائه شده از فعالین صنعـت در بهتریـن حالـت معـادل 500 میلیـون دلار منابع بـه زیست بوم فناوری و نوآوری در ده سال گذشته تزریق شده است. ایـن مبلـغ در مقایسه بـا کشورهای پیشرو کـه بیـن یـک تـا سه درصد تولید ناخالص داخلی را بـه ایـن امـر اختصاص میدهند بسیار ناچیز است.

بـا لحـاظ کمینه این بازه، باید سالانه حــدود 3 میلیارد دلار در استارتآپ‌های ایرانی تزریـق سرمایه انجام میشد که برای مدیریت این سرمایه‌گذاری‌ها بیـش از 100 صندوق و شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیـر لازم است فعالیت کنند. وضعیت موجود در مقایسه بـا آنچـه که باید باشد، نشان میدهد بازوی سرمایه‌گذاری و تأمین مالی زیست‌بوم استارتآپی کشور با هفت سال فعالیت در ابتدای راه است.

صندوق‌های VC و PE

در این گزارش عنوان شده است که بزرگتریـن صنـدوق VC بـا سـرمایه 2٬500 میلیـارد ریـال در سـال 1401 (صنـدوق ارغـوان) و بزرگتریـن صنـدوق PE بـا سـرمایه 10٬000 میلیـارد ریـال در سـال 1400 (صنـدوق کمـان) تأسـیس شـد.

80 درصد منابع صندوق‌ها سرمایه‌گذاری شده است

بر اساس این گزارش، تاکنــون از 15٬510 میلیــارد ریــال ســرمایه تأدیــه شــده، حــدود 3٬514 میلیــارد ریـال مـازاد ارزش از طریـق سـود سـپرده بانکـی ایجـاد شـده است. لـذا منابـع فعلــی صنــدوق هــا بــه 19٬024 میلیــارد ریــال رســیده اســت. از کل منابــع تادیه شده صندوق‌هــا، ۸۰ درصــد آن بــه ارزش 1۵٬۲۸۱ میلیــارد ریــال سرمایه‌گذاری شــده است.

وضعیت سرمایه‌گذاری به تفکیک شرکت‌های سرمایه‌پذیر

در صندوق‌های PE بزرگترین سرمایه‌گذاری بــه شرکت صنایع و معادن احیاء سپاهان بـه مبلغ 1,800 میلیارد ریال توسط صنـدوق خصوصی کمان و کوچکترین سرمایه‌گذاری به شرکت پتروپاریــز سبز البرز به مبلغ 200 میلیارد ریال توسط صندوق خصوصی نوآور انجام شده است.

در صندوق‌های VC بزرگترین سرمایه‌گذاری به شرکت همیـار سریع پارس با برند تجاری ”میاره“ به مبلغ 470 میلیارد ریال به صورت مشترک توسط صندوق جسورانه پیشگام و سـرو و کوچکتریـن سرمایه‌گذاری به شرکت پیام رسان هدهد به مبلغ 250 میلیون ریال توسط صندوق جسورانه آرمانی انجام شده است.

سرمایه‌گذاری در ”شرکت طبیــب درمان پژوهـش قلب“ تنهـا سرمایه‌گذاری مشترک بین صنـدوق خصوصی و جسورانه (اکسـیر و پیگام) بـه مبلغ 600 میلیـارد ریـال انجـام شـده اسـت.

 

در انتهای این گزارش عنوان شده است که داده‌هـا و و اطلاعات اسـتفاده شـده در ایـن گـزارش، از آخریـن گـزارش ارائـه شـده از وضعیـت پرتفـوی و صورت‌هـای مالـی صندوق‌هـای جسـورانه و خصوصـی در سـامانه کـدال و وضعیـت معاملات آن‌هـا در سـایت شـرکت مدیریـت فنـاوری بـورس تهـران اسـتخراج شـده اسـت.

برای دانلود گزارش، کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×