» آموزش » جذب سرمایه » معرفی تسهیلات تبصره ۱۸ برای کسب‌وکارها
معرفی تسهیلات تبصره ۱۸ برای کسب‌وکارها
جذب سرمایه

معرفی تسهیلات تبصره ۱۸ برای کسب‌وکارها

مهر 21, 1403 20

یکی از مهم‌ترین نکات در چرخه اقتصادی کشور که تأثیر بسیار زیادی دارد، رشد و رونق کسب‌وکارها و اشتغال‌زایی است. به همین دلیل دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران در قانون بودجه خود برای حمایت‌های مالی از کسب‌وکارها و ایجاد اشتغال دستوراتی را اجرا می‌کند.

از مهم‌ترین طرح‌های حمایتی که دولت در قانون بودجه خود به اجرا در می‌آورد تا کسب‌وکارها را توسعه دهد و اشتغال‌های بیشتری را ایجاد کند، تسهیلات تبصره ۱۸ برای کسب‌وکارها است.

این تسهیلات به منظور حمایت از تولیدات نوآورانه و دانش‌بنیان و افزایش سطح بهره‌برداری تولیدات ایجاد شده‌اند تا تجهیزات داخلی مورد نیاز تأمین شوند و اجرای طرح‌های توسعه برای اشتغال‌زایی صورت گیرد. برای آشنایی بیشتر با تسهیلات تبصره ۱۸ تا پایان مطلب با ایرانیان استارتاپ همراه باشید.

بیشتربخوانید: راهنمای تکمیل در مورد تسهیلات تبصره 16

 تسهیلات تبصره ۱۸ برای کسب‌وکارها

 تسهیلات تبصره ۱۸ چیست؟

تسهیلات تبصره ۱۸ نوعی وام قرض‌الحسنه محسوب می‌شود که دولت برای حمایت از اشتغال‌های پایدار اجتماعی و افزایش تولید ملی انجام می‌دهد. هدف از این طرح این است که استان‌های کشور طرح‌های تولید دانش‌بنیان را در اولویت قرار دهند و در این راستا به رشد و پیشرفت بسیار زیادی برسند.

نحوه تقسیم منابع مالی و مصرف این وام، همچنین نحوه اجرا و نظارت بر آن در تبصره ۱۸ قانون بودجه سال گذشته ذکر شده است. بر اساس این تبصره نظارت میدانی بر عهده وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی است.

 تسهیلات تبصره ۱۸ به چه کسب‌وکارهای تعلق می‌گیرد؟

تسهیلات تبصره ۱۸ برای کسب‌وکارها وامی است که با توجه ‌به قانون بودجه سال گذشته و برای حمایت از تولیدات دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی به حالت قرض‌الحسنه به افراد خاصی تعلق می‌گیرد. ممکن است شما نیز با این سؤال مواجه شوید که چه کسانی می‌توانند از این تسهیلات برخوردار شوند؟ بر اساس این تبصره افرادی که شامل این تسهیلات می‌شوند، عبارت است از:

  • صاحبان انواع طرح‌های اقتصادی و کارآفرینی که توانسته‌اند مجوز کسب‌وکار خود را همراه با شناسه یکتا در سال گذشته اخذ کنند، می‌توانند این تسهیلات را دریافت کنند. البته توجه داشته باشید که اگر مجوز کسب‌وکار خود را قبل از سال ۱۴۰۲ اخذ کرده باشید، این تسهیلات به شما تعلق نمی‌گیرد.
  • صاحبان واحدهای تولیدی، شرکت‌های دانش‌بنیان، کسب‌وکارهای خانگی، واحدهای فناور، واحدهای قابل احیا و… جزء کسب‌وکارهایی هستند که می‌توانند از تسهیلات تبصره ۱۸ استفاده کنند. توجه داشته باشید که تبصره ۱۸ از طریق وزارتخانه راه و شهرسازی، ارتباطات، جهاد کشاورزی، نفت، علوم، بهداشت، ارشاد، آموزش‌وپرورش، معاونت علمی فناوری، توسعه روستایی، ورزش و جوانان و سایر نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد، بنیاد برکت، بنیاد علوی، بنیاد کرامت، سازمان بهزیستی، سازمان عشایر، سازمان بسیج سازندگی، هیئت حمایت از صنایع، صندوق نوآوری و شکوفایی ارائه داده می‌شود.

 شرایط دریافت تسهیلات تبصره ۱۸

تسهیلات تبصره ۱۸ برای کسب‌وکارها مانند هرگونه تسهیلات و وام قرض‌الحسنه دیگری دارای شرایط خاصی است که باید پیش از دریافت آن با این شرایط آشنا شوید و بر اساس آن برای دریافت تسهیلات مربوطه اقدام کنید. برخی از شرایط دریافت تسهیلات تبصره ۱۸ عبارت است از:

  • دوره بازپرداخت این تسهیلات ۴۸ماهه است.
  • سقف تسهیلات تا ۳ میلیارد تومان خواهد بود.
  • نرخ سودی که برای تسهیلات در نظر گرفته شده است، کارمزد حداکثر ۴ درصدی دارد.
  • بانک‌های عامل برای این تسهیلات بانک قرض‌الحسنه رسالت، قرض‌الحسنه مهر ایران، صادرات، توسعه تعاون، ملی، تجارت، ملت، سامان و اقتصاد نوین هستند.
  • نحوه محاسبه مبلغ این نوع وام به درخواست متقاضیان با دو الگو صورت می‌گیرد که این الگوها شامل موارد زیر هستند:

وام تبصره ۱۸ برای کسب‌وکارها

ایجاد اشتغال جدید

در این روش شما باید کاربرگی که در سامانه غزال وجود دارد را تکمیل کنید و بارگذاری طرح خود را برای اشتغال‌زایی جدید همراه با فرم تعهد اشتغال در سامانه غزال انجام دهید.

سپس توسط صندوق خالص افزایش اشتغال طرح مورد نظر شما کاملاً مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در نهایت بر اساس نوع شرکتی که دانش‌بنیان، فناور و خلاق است، همچنین بر اساس مدرک تحصیلی شاغلان و استانی که در آن به ثبت شرکت پرداخته‌اید، تسهیلات را دریافت خواهید کرد

 تثبیت اشتغال ایجاد شده

در روش دوم خالص افزایش اشتغال شرکت شما از فروردین ماه سال ۱۴۰۱ تا تیر ماه سال ۱۴۰۲ بر اساس فعالیت شاغلان تمام وقت و لیست بیمه مورد محاسبه قرار می‌گیرد.

در این روش برای محاسبه خالص افزایش اشتغال شرکت، تعداد افرادی که در لیست بیمه فروردین ماه سال ۱۴۰۱ قرار دارند را از تعداد افرادی که در لیست بیمه تیرماه ۱۴۰۲ قرار دارند، کم کرده و عددی به دست می‌آید.

سپس هر نفر که دارای مدرک کارشناسی و بالاتری است، بر اساس نوع شرکت، استان محل ثبت شرکت و مدرک تحصیلی خود می‌تواند تسهیلات خاصی را دریافت کند.

نحوه دریافت تسهیلات تبصره ۱۸

دریافت تسهیلات تبصره ۱۸ برای کسب‌وکارها مانند سایر تسهیلات فرایند و مراحل خاص خود را دارد که باید آن را به طور کامل طی کنید. مراحل دریافت این تسهیلات به شرح زیر است:

  • شرکت‌های دانش‌بنیان در اولین مرحله باید به سامانه غزال مراجعه کنند و ثبت درخواست خود را با عنوان تحصیلات تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۲ انجام دهند. شرکت‌های فناور و خلاق در این مرحله باید به سامانه غزال مراجعه کنند و ثبت ‌نام جدیدی را انجام دهند. پس از ثبت ‌نام می‌توانند درخواست تسهیلات تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۲ را ثبت کنند.
  • درخواست شرکت‌ها و متقاضیان از طریق صندوق مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. همچنین پارک‌های علم و فناوری، دبیرخانه برنامه توسعه زیست‌بوم نیز می‌توانند این درخواست‌ها را بررسی کنند.
  • در مرحله سوم شرکت‌هایی که درخواست آن‌ها تأیید شده باشد، به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند.
  • در این مرحله بانک‌های عامل به اعتبارسنجی، ارزیابی و تعیین وثیقه شرکت‌های متقاضی می‌پردازند.
  • در مرحله آخر اقداماتی برای نظارت یک ساله توسط صندوق صورت می‌گیرد.

نحوه دریافت تسهیلات تبصره ۱۸

 سخن پایانی

دولت سیزدهم برای حمایت از تولیدات، اشتغال‌زایی و رشد تولیدات ملی، در تبصره ۱۸ قانون بودجه تسهیلاتی را برای صاحبان کسب‌وکارها و کارآفرینان در نظر گرفته است.

تسهیلات تبصره ۱۸ برای کسب‌وکارها نوعی وام قرض‌الحسنه است که با بهره بسیار کم به افراد دارای شرایط خاص تعلق می‌گیرد. صاحبان طرح اقتصادی و کارآفرینان می‌توانند از تسهیلات سال گذشته استفاده کنند و در صورت داشتن شرایط لازم، ثبت درخواست خود را در سامانه غزال انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×